28. července 2013
Třídenní mezinárodní veletrh železniční techniky Czech Raildays se letos odehrál v poměrně nepříznivých klimatických podmínkách. Dějiště veletrhu, ostravské nákladové nádraží, sužovalo uprostřed června tropické vedro. Na výstavní ploše převratné novinky téměř chyběly, expozice jednotlivých firem se většinou opíraly o již představená vozidla. Mezi několik výjimek patřila například sněžná fréza ze společnosti CZ LOKO.
„Na stáncích je vidět, kam se za ten rok zase železnice posunula. Firmy vozí čím dál více různých ukázek konkrétních výrobků. Myslím si, že nejenom český průmysl jde hodně dopředu a sekunduje úspěšně zahraničním firmám,“ řekl v první den veletrhu jeho manažer Stanislav Zapletal. Spolu s dalšími hosty pak zahájil přehlídku více než 180 firem z České republiky, Slovenska, Rakouska, Polska a Německa. Podle Stanislava Zapletala se podobné akce běžně pořádají co dva roky, ale na ostravských Raildays je vidět pokrok i během jednoho roku.
ČD: Modernizované vozy i regionální jednotky
Největší český železniční dopravce, České dráhy, v Ostravě prezentoval dvě regionální jednotky RegioPanter a RegioShark, i když obě již několik měsíců slouží v běžném provozu. Součástí expozice ČD byly rovněž již představené modernizované vozy řady Bdmpee a Bbdgmee a jídelní vůz v další verzi designu interiéru. RegioShark pochází z produkce polské lokomotivky Pesa Bydgoszcz, která v Ostravě veřejnosti představila i elektrickou jednotku EN76 ELF pro Koleje Wielkopolskie. Její srovnání s elektrickou jednotkou RegioPanter vyrobenou ve společnosti Škoda Vagonka vyznělo u většiny návštěvníků veletrhu ve prospěch českého výrobce.
Vectron a rekonstrukce ze Slovenska
Mezi vystavenými lokomotivami zaujaly především dva typy, které však už v Ostravě byly k vidění v předchozích letech, i když v jiných variantách. Ze Slovenska přijela lokomotiva řady 361.1, která vznikla rekonstrukcí jednosystémových lokomotiv řady 163 a 162 vyrobených v 80. a 90. letech minulého století v tehdejší Škodě Plzeň. Lokomotivy jsou nově dvousystémové pro napájecí soustavy 3kV ss a 25 kV 50 Hz a nutno dodat, že si staré a nové technologie pod jednou střechou zatím příliš nerozumějí. V provozu mají nové lokomotivy nahradit již přesluhující řadu 350. Siemens prezentoval svůj nejnovější hit – elektrickou lokomotivu řady Vectron vybavenou navíc spalovacím motorem pro obsluhu neelektrizovaných tratí. Vystavenou lokomotivu testovala ve zkušebním provozu na území Německa společnost Metrans, pro české koleje ještě nemá potřebná povolení.
Sněžná fréza se návštěvníkům líbila
Další česká lokomotivka, společnost CZ LOKO, v Ostravě prezentovala sněžnou frézu s pluhem, která si poradí s až jeden a půl metru vysokými závějemi. Za hodinu dokáže z kolejí odházet až tři tisíce metrů krychlových sněhu. O pohon frézy se stará šestiválcový spalovací motor Caterpillar C13 s výkonem 328 kW. „Takové moderní vozidlo na zimní údržbu železničních tratí tady na trhu chybělo. Jde o náš původní vývoj, rozšiřující využití speciálních drážních vozidel MUV 74 na celý kalendářní rok,“ řekl generální ředitel CZ LOKO Josef Bárta. Další novinkou, kterou CZ LOKO představilo na Czech Raildays v barvách Správy železniční dopravní cesty, bylo speciální drážní vozidlo MVTV 2.2 pro kontrolu a údržbu trakčního vedení. Jde o dvounápravový vůz o hmotnosti 27,6 tuny, u něhož byl mechanický přenos výkonu nahrazen elektrickým střídavě-stejnosměrným (AC/DC), přičemž jsou nově poháněny obě nápravy.
Nové nákladní vagony z Ostravy i z Loun
Ostravské opravny a strojírny ukázaly na letošním veletrhu nový typ otevřeného vysokostěnného vozu řady Eans. Další nákladní vozy přivezla do Ostravy společnost Legios. Mezi ně patřil výsypný vůz řady Faccnpps, cisternový vůz řady Zacens a cisternový vůz řady Zaens. Právě s cisternovými vozy Legios zabodoval v Turecku, dodá je tam pro rafinerskou společnost Tüpras.
Tomáš Johánek