Železniční doprava

Vít Bárta: „Část SŽDC se možná vrátí pod ČD“

Vít Bárta: „Část SŽDC se možná vrátí pod ČD“

Pod vedením ministra dopravy Víta Bárty se mohou uskutečnit největší změny v uspořádání české železnice za poslední léta. Ministr na konci října připustil opětovné propojení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah do jednoho holdingu. Nákladní dopravce ČD Cargo by podle něj zase měl expandovat do zahraničí, především na východ.

„Je to tak, určitě tu myšlenku máme a zabýváme se jí,“ řekl na konci minulého týdne Vít Bárta k možnému propojení Českých drah a SŽDC. Obě firmy vznikly v roce 2003 rozdělením tehdejší státní organizace České dráhy.

Znovuspojení by však podle Víta Bárty nebylo úplné. Správa železnic by se rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a staví koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, které má stejné úkoly v silniční výstavbě. „Logika je pořád stejná, chceme snížit počet organizací, které máme pod ministerstvem dopravy,“ uvedl Vít Bárta.

Druhá, větší část SŽDC, která má na starosti provoz na tratích, by se mohla stát dceřinou společností nebo divizí ČD. Podobný model zvolila například německá Deutsche Bahn. Modelem Deutsche Bahn a jejími vztahy ke konkurenci se však aktuálně zabývá Evropská komise, výsledek sporu bude podle Víta Bárty směrodatný i pro Českou republiku.

Jak uvedl ministr, vše je zatím ve stadiu úvah. Jediným závazným rozhodnutím je převod zhruba deseti tisíc zaměstnanců, kteří zajišťují provoz na dráze, z Českých drah na SŽDC. Jde o takzvanou živou dopravní cestu, kterou zajišťují například výpravčí, signalisté nebo závoráři. „Je to naše priorita, začít z jednoho místa řídit provoz na železnici,“ uvedl ministr.

ČD Cargo zamíří na východ

Od převedení zaměstnanců si ministr slibuje úsporu, o kterou chce poté snížit poplatek za přepravu zboží po železnici. Právě s nákladním dopravcem ČD Cargo má Vít Bárta velké plány. Společnost by podle něj měla expandovat především na východ, například za pomoci akvizic jiných firem. „Je jednoznačné, že ČD Cargo přežije jedině díky expanzi,“ uvedl Vít Bárta. Český dopravce podle něj svede bitvu o západo-východní přepravní osu.

„Prozradím důležitou informaci – moje zásadní zahraniční cesta povede do Ruska a do Polska,“ řekl ministr.

(čtk)

spinner