8. ledna 2017
Železnici se celkem daří čerpat prostředky určené na modernizaci infrastruktury, a to včetně evropských dotací. Problémy jsou s dlouhou a komplikovanou přípravou projektů, přesto existuje řada projektů, které lze prakticky okamžitě realizovat. I to zaznělo na tradičním předvánočním výročním setkání členských firem Asociace podniků českého železničního průmyslu. To letošní se konalo v Kaiserštejnském paláci v Praze.
Fóra se zúčastnili vedle zástupců členských firem ACRI také představitelé Ministerstva dopravy ČR, Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), Správy železniční dopravní cesty, Českých drah, Drážního úřadu a dalších institucí či firem. Panelovou diskusi zahájil Marek Pastucha, ředitel odboru fondů EU Ministerstva dopravy ČR. Uvedl, že letošní čerpání z OPD 2 je pomalejší než v předchozích letech a dosáhne 10,5 miliardy korun na železniční i silniční projekty. Vyzdvihl činnost SFDI a připravenost projektů. „Finančních prostředků bude i v příštích letech alokováno dostatek a já věřím, že budeme mít i dostatečné množství projektů,“ uzavřel Marek Pastucha.
Připravenost projektů SŽDC potvrdil Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy. Státní organizace avizuje nejen modernizace, ale plánuje investice i do dalšího nezanedbatelného segmentu – oprav infrastruktury. Jen letos šlo do oprav 12,5 miliardy Kč. „Běží i velké projekty financované z evropského fondu CEF. Je to druhá stavba uzlu Plzeň nebo úsek Beroun – Králův Dvůr, připravuje se vypsání tendru na ETCS Kolín – Kralupy, pokračují stavby úseku na IV. koridoru do Českých Budějovic,“ uvedl náměstek Nejezchleb a připustil, že plánované stavby mají skluz v přípravě, a to především kvůli složitým majetkovým vypořádáním a vyvlastňování.
ČD chtějí vysoutěžit další nová vozidla
Podle člena představenstva Českých drah Františka Bureše se díky letošním soutěžím na periodické opravy vozidel všech řad řada firem ACRI stane dodavateli i subdodavateli pro České dráhy. Potvrdil připravenost ČD na účast v tendrech na nová vozidla. „Chceme být nadále zárukou kvality, bezpečnosti a síťovosti,“ řekl František Bureš a upozornil na projekt ETCS za 6,5 miliardy Kč, kde národní dopravce usiluje o to, aby získal podporu 85 procent prostředků z fondu CEF.
Na závěr panelové diskuse informoval Ondřej Fanta, ředitel provozně-technické sekce Drážního úřadu, o přípravě nového znění zákona o drahách a s tím spojeném vzniku regulačního úřadu. Upozornil na změny vyplývající ze IV. železničního balíčku, které přinesou jiný režim ve schvalování drážních vozidel a vydávání osvědčení.
Tomáš Johánek