3. února 2013

PRAHA (2.2.) – Rozsáhlá modernizace vozidlového parku Českých drah bude pokračovat také v roce 2013. Lze očekávat nasazení více než 150 nových a modernizovaných vozů (včetně vozů elektrických a motorových jednotek) v celkové hodnotě kolem šesti miliard Kč.
Modernizace vozidlového parku regionální dopravy se výrazným způsobem posune v kvalitě vozidel. Přibližně 90 procent všech vozů pro regionální linky, které budou dodávané v roce 2013, bude patřit zcela novým elektrickým a motorovým jednotkám. Podíl modernizovaných vlaků tak klesne přibližně na jednu desetinu (v roce 2012 činil podíl modernizovaných vozů cca 2/3 oproti 1/3 nových).
Nejvíce nových vozidel bude patřit do rodiny elektrických nízkopodlažních jednotek RegioPanter a nízkopodlažních motorových jednotek RegioShark. Zařazeny budou do provozu v Jihočeském, Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém, Královéhradeckém, Pardubickém, Olomouckém a Zlínském kraji.
Dokončeny budou také dodávky jednotek CityElefant pro Moravskoslezský kraj a Regio-Shuttle RS 1 pro Liberecký kraj. Dobíhat budou i některé projekty modernizace, např. motorových vozů řady 842 nebo řídicích vozů pro klasické soupravy řady Bfhpvee295 (označované také jako řada 961, resp. s přezdívkou „sysel“).
U dálkových vlaků bude pokračovat modernizace vhodných typů vozů pro rychlost 160, případně 140 km/h. Oproti roku 2012 se modernizace těchto vozů zrychlí. Do provozu by jich mělo být uvedeno přibližně 2× více než v předchozím roce. Bude dokončena modernizace restauračních vozů WRmee816, dodávkou přibližně tří desítek vozů bude pokračovat modernizace bezbariérových rychlíkových vozů řady Bbdgmee236 a očekává se zahájení dodávek také u prvních modernizovaných vozů typu Bmpee (dodavatel Pars nova) a ABpee (dodavatel PESA).
Modernizace souprav pro dálkovou dopravu bude pokračovat také v roce 2014, kdy budou uvedeny do provozu zcela nové jednotky Viaggio Comfort od společnosti Siemens, známé jako railjet. Jedná se o moderní vysokorychlostní vlaky, které nabídnou nejvyšší kvalitu cestování na českých tratích. Od prosince 2014 budou nasazeny na linku Praha – Brno – Vídeň – Graz v kooperaci s rakouskými železnicemi ÖBB.