Dotace rychlíkových tratí

Nejztrátovější trať je na severu Moravy

Nejztrátovější trať je na severu Moravy

Nejztrátovější rychlíkovou tratí na české železnici je trať mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou. Stát na ni Českým drahám doplácí 225 Kč za každý ujetý kilometr, tedy celkem 157 milionů Kč za rok. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo ministerstvo dopravy na žádost soukromého dopravce RegioJet a které pocházejí z roku 2010.

Druhou nejztrátovější tratí v ČR byla trasa Praha – Rakovník, kde státní dotace Českým drahám činily 186 Kč na kilometr. Nejméně dotovaná byla trať Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Polsko, na niž ministerstvo dopravy doplácelo 2,50 Kč na kilometr. Tuto trať však nyní již stát nedotuje. Ministerstvo až dosud dotace na jednotlivých tratích nezveřejňovalo. Uvádělo pouze, že Českým drahám na dotacích platí průměrně 120 Kč za kilometr. O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. „Údaje, které jsou poskytnuty na základě zákona č. 106/1999 Sb., jsme povinni zveřejnit. Proto jsou veškerá rozhodnutí vyvěšována na našich webových stránkách,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

ČD se zveřejnění „obchodního tajemství“ chtějí bránit

České dráhy údaje o rozdělení dotací považují za obchodní tajemství. RegioJet to však odmítá. „Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace – včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem – veřejně přístupným dokumentem na internetu,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

České dráhy se proti kroku ministerstva chtějí bránit právní cestou. „Jsme vážně znepokojeni stavem ochrany ekonomických práv státem vlastněných firem a faktem, že ministerstvo dopravy předalo konkurenční společnosti a dodatečně zveřejnilo na svých webových stránkách obchodní tajemství a strategické ekonomické údaje státem vlastněné společnosti. České dráhy podniknou veškeré kroky k ochraně svých obchodních zájmů a ochraně majetku ve vlastnictví státu,“ informoval mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Stát je stoprocentním vlastníkem ČD a dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných Českými drahami. Výjimkou je linka Praha – Ostrava. ČD také provozují na vlastní komerční riziko spoje obsluhované.

RegioJet pokukuje po dalších tratích

Nejen na základě zveřejněných dotací provozu rychlíků na jednotlivých tratích chce společnost RegioJet začít od prosince 2014 provozovat dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem. Její šéf Radim Jančura totiž tvrdí, že na této trase lze provoz zajistit i bez státní dotace. „Chceme zde jezdit bez výběrového řízení, bez konkurence ČD a také bez dotací, které nyní ČD dostávají,“ zdůraznil Radim Jančura. V tomto smyslu také hodlá oslovit i nového ministra dopravy Zbyňka Stanjuru.

Podle dříve přijatého plánu na liberalizaci české železnice by však stát měl v příštím roce soutěžit zastávkové rychlíky přes Českou Třebovou a přes Havlíčkův Brod, u vlaků EuroCity a expresů stát počítá s liberalizací dopravy později vzhledem k provázanosti s okolními státy a se Srbskem. Vlaky z Ústí přes Prahu a Brno do Břeclavi mají přijít na řadu až v roce 2023 a vítěz tendru zde má začít jezdit od prosince 2027.

Radim Jančura tlačí na ministerstvo dopravy, protože spojení dvou největších měst v zemi má velký ekonomický potenciál. Z dálnice už konkurenci prakticky vytlačil, pokud by ČD musely mezi Prahou a Brnem skončit, byl by bez konkurence i na železnici. Prohlásil také, že kdyby se dostal na železnici, autobusy by zrušil. „Vstup soukromého dopravce na trh už ukázal, že je přínosem. Má lepší služby a je schopen podstoupit větší riziko než státní dopravce. Otázka je, jak dokáže s riziky pracovat dlouhodobě,“ uvedl analytik Emanuel Šíp.

Tomáš Johánek

spinner