4. února 2013

Posílení postavení na trhu v Polsku i v celé Evropě – to je základní cíl společnosti PKP CARGO pro letošní rok. Dopravce plánuje, že přepraví přibližně 117,6 milionu tun zboží (loni to bylo podle předběžných výsledků zhruba 116 milionů tun) a vytvoří zisk přibližně 251,9 milionu PLN. Výsledky přitom ovlivní plánované výrazné investice do modernizace vozového parku dopravce.
„Základy PKP CARGO jsou velmi stabilní. Podepsali jsme několik dlouhodobých smluv, které nám umožní dívat se optimisticky do budoucnosti a vytvořit bezpečný rozvoj celé skupiny,“ řekl Wojciech Balczun, prezident skupiny PKP CARGO. Dopravce bude letos poskytovat služby pro celou řadu společností, jako jsou například skupiny Dalkia, Tauron a EDF, JSW, Węglokoks, Kozienice, ArcelorMittal, KW Bogdanka, PKN Orlen či Antil. PKP má také nyní zhruba 70procentní podíl v segmentu intermodální dopravy na území Polska, který chce rovněž mírně zvýšit.
Ke zlepšení hospodaření pomáhá i optimalizace činností
„Udělali jsme řadu opatření ke zvýšení spokojenosti našich zákazníků. Některá z nich se začnou projevovat již v letošním roce,“ uvedl dále prezident PKP CARGO. V rámci skupiny se tak vyčlenil jeden subjekt zabývající se opravami vozů, další je zodpovědný za opravy lokomotiv a jiný za opravy dvojkolí a elektrických strojů. Kromě toho bude PKP CARGO implementovat nové IT nástroje pro údržbu kolejových vozidel a kontrolu jejich fungování. V letošním roce chce PKP CARGO také zahájit elektronickou fakturaci.
Rozvoj i mimo polský trh
PKP CARGO neustále rozšiřuje svou činnost také mimo území Polska. V prvním čtvrtletí letošního roku by měl dopravce získat bezpečnostní certifikát „B“ pro nezávislý provoz v Maďarsku, ve druhém čtvrtletí pak certifikát umožňující provoz vlastních vlaků v Nizozemsku. To znamená, že letos bude mít PKP CARGO přístup vlastními silami k největšímu námořnímu přístavu v Evropě, odkud chce vozit kontejnerové vlaky do střední Evropy. Do konce loňského roku polský dopravce provozoval v zahraničí více než 7500 vlaků, o rok dříve to bylo jen 4500 vlaků. Většina z nich jezdí v České republice a na Slovensku, dále v Německu a Rakousku. Vozí převážně automobily či autodílny, dále rudy uhlí a kontejnery.
Loňský rok byl pro PKP Cargo poměrně úspěšný
Podle předběžných výsledků přepravilo PKP CARGO v loňském roce zhruba 116 milionů tun nákladu a čistý zisk by měl být kolem 295,9 milionu PLN. V loňském roce se dařilo zejména kombinované dopravě, která meziročně vzrostla o více než 24 procent. Zvýšila se také přeprava rud, písku, olejů a jejich derivátů či zemědělských surovin. Na modernizaci vozového parku šlo loni jen za prvních deset měsíců roku přibližně 330 milionů PLN. Další investice směřovaly do zavádění IT systémů. PKP CARGO také zahájilo výstavbu terminálu ve stanici Poznaň-Franovo. Náklady tohoto projektu se vyšplhají na téměř 40 milionů PLN, část prostředků ve výši 14,6 milionu PLN poskytne Evropská unie.
Tomáš Johánek