Ruské dráhy

RŽD: Ekonomická krize vyžaduje dlouhodobá řešení

RŽD: Ekonomická krize vyžaduje dlouhodobá řešení

Globální finanční a ekonomická krize z let 2008 a 2009 demonstrovala nedostatky globálního ekonomického systému a křehkost ekonomik i těch nejvyspělejších zemí. Bylo by neodpustitelnou chybu ignorovat poučení z dějin a pracovat jen na krátkodobém zlepšení ekonomiky. Na panelové diskusi ve Vídni to v polovině ledna prohlásil prezident Ruských státních drah RŽD Vladimir Jakunin.

Podle jeho slov byly RŽD jednou z prvních ruských společností, které předpověděly nástup krize. „Společnost vyvinula řadu opatření včas, aby se minimalizovaly její negativní dopady, aby se vyhnula hromadnému propouštění nebo snižování mezd,“ uvedl. Vladimir Jakunin dále řekl, že pro udržitelný hospodářský rozvoj je zapotřebí implementovat inovativní nástroje.

V první řadě by opatření měla směřovat zejména na podporu růstu v nejdůležitějších odvětvích ekonomiky. Podle ředitele ruských drah by měly mít přednost například investice do infrastruktury. Vladimir Jakunin také připomněl závěrečné komuniké ze summitu zemí G20 v Mexiku, které hovoří o tom, že právě investice do infrastruktury jsou velmi důležitým předpokladem pro udržitelný hospodářský růst. Proto také některé velké země, jako například USA, Čína a Brazílie, vážně zvažují přidělení dalších finančních prostředků na infrastrukturu. „Jako prezident ruských železnic bych rád zdůraznil, že jsme ochotni investovat do ruské ekonomiky. Jsme si dobře vědomi, že je třeba investovat do projektů na železnici, ze kterých budou mít užitek naši zákazníci i stát,“ zdůraznil Vladimir Jakunin.

Ruské železnice investují do infrastruktury i do kolejových vozidel po celou dobu své existence. Od roku 2004 už společnost RŽD investovala do těchto segmentů více než 2,5 bilionu RBL. Vysoké investice si vyžádala například železniční infrastruktura včetně dopravních prostředků pro zimní olympijské hry v Soči, které se uskuteční v roce 2014, dále elektrizace tratí na Transsibiřské magistrále, rekonstrukce mostů a tunelů či železničních stanic v okolí námořních přístavů. RŽD také v uvedeném období zakoupily přes 3000 lokomotiv.

Tomáš Johánek

RŽD se nevzdávají vybudování nového koridoru do Evropy

Prezident RŽD Vladimir Jakunin ve Vídni rovněž potvrdil, že ruské dráhy chtějí i nadále úzce spolupracovat s vládami Slovenska, Rakouska a Ukrajiny na projektu vybudování nového eurasijského železničního koridoru do Bratislavy a Vídně, který by zajistit spojení Asie a Ruska s klíčovými evropskými trhy. Hodně si ředitel RŽD slibuje také od akvizice francouzského operátora logistiky GEFCO, který by měl pomoci přilákat více tranzitní dopravy na euroasijské transkontinentální trasy. „Dalším logickým krokem bude vytvoření prodejní sítě pro transkontinentální tranzitní přepravu a služeb prostřednictvím vlastního logistického operátora. Právě ten zajistí nižší provozní náklady a umožní přístup do efektivních dopravních řešení,“ dodal Vladimir Jakunin.

spinner