28. ledna 2013

Německý spediční a logistický koncern DB Schenker úspěšně otestoval jednotný nákladový list CIM/SMGS v železniční nákladní dopravě mezi Čínou a Evropou. Na konci listopadu dorazil do Duisburgu první kontejnerový vlak z Číny vybavený jednotným nákladovým listem. Úspěšné zavedení dokumentu v pravidelném provozu by mělo do budoucna zkrátit dobu přepravy v celé relaci.
V současné době potřebují vlaky z Čunkingu v čínském vnitrozemí pro jízdu do západoněmeckého Duisburgu celkem osmnáct dní, tedy zhruba poloviční dobu než námořní doprava. DB Schenker vypravil vlak na zakázku výrobce elektroniky, jehož produkty Němci již dva roky přepravují kontejnerovými vlaky z Čunkingu po trase delší než 11 tisíc kilometrů přes Kazachstán, Ruskou federaci, Bělorusko a Polsko do Německa.
Spolupráce s asijským a evropským partnerem
DB Schenker spolupracuje při přepravách se společným podnikem, železničním operátorem YuXinOu (Čunking) Logistics Co. Dalším partnerem pro úspěšné zavedení jednotného nákladového listu byla společnost Trans Eurasia Logistics, společný podnik mateřského železničního a logistického koncernu Deutsche Bahn a ruských státních drah RŽD. DB Schenker je vůbec první společnost, které se pro tak dlouhou trať podařilo jednotný nákladový list využít. „Nyní možné kratší tranzitní časy jsou důležitým impulzem pro další rozvoj eurasijského pozemního dopravního spojení. Naši zákazníci oceňují naši práci jako inovativního, silného a spolehlivého partnera,“ řekl k tomu Karl-Fried-rich Rausch, člen představenstva DB Mobility Logistics odpovědný za oblast dopravy a logistiky.
Důležitý bod v konkurenčním boji
Při vystavení jednotného nákladového listu v Číně je nutné vyplnit všechny údaje vyžadované v dalších tranzitních zemích a zemi určení. Díky tomu pak odpadají zdlouhavé procedury a zejména přepisování nákladového listu. Pobyt vlaku na hranicích se tak výrazně zkracuje. Pro železnici je to důležitý bod v konkurenčním boji s ostatními druhy dopravy. Sjednocení průvodních dokumentů po vzoru letecké a námořní dopravy patří k nejdůležitějším opatřením, která mohou dopravu mezi Čínou a Evropou dále zefektivnit. Dosavadní praxe vyžadovala nejméně dva odlišné dokumenty. V budoucnu se otevírá prostor i pro použití elektronického nákladového listu.