5.1. – Představenstvo Letiště Praha má od ledna pět členů. Výběrové řízení na novou pozici vyhrál Martin Kučera. Jeho stávající pozice výkonného ředitele leteckého provozu současně s jeho posunem do představenstva zanikne. Do kompetencí nového člena představenstva patří oblast provozu a bezpečnost. Obě tyto agendy se tak přesouvají od předsedy představenstva, který bude nadále odpovědný za rozvoj leteckého obchodu, řízení kvality a safety procesů, komunikaci, právní oddělení a corporate governance. Rozšířením představenstva se tak Letiště Praha vrací do standardního režimu řízení společnosti z předcovidového období.
Aktuálně
5.1. – Hlavní část oprav budovy vlakového nádraží v Českých Budějovicích bude hotová na konci ledna. Správa železnic (SŽ) otevře opravené prostory 2. února, řekla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. SŽ také dál připravuje podchod pod nádražím, který povede do Suchého Vrbného, chce ho začít stavět kolem roku 2026. Náklady na opravu nádraží, jež začala v létě 2020, budou téměř 900 milionů Kč, řekl již dříve ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Je to první kompletní oprava budovy, jejíž historie sahá do roku 1868.
5.1. – Za jednorázovou jízdenku při nákupu přímo v autobuse či tramvaji v MHD v Liberci zaplatí cestující od pátku 28 korun, jak to vedení města původně zamýšlelo. Od 1. ledna platili cestující 34 korun. Podle včerejšího vyjádření primátora Jaroslava Zámečníka se ale jednalo o chybu, za kterou se omluvil.
5.1. – Krize v Rudém moři, kde jemenští rebelové už týdny útočí na obchodní lodě, dál prodražuje námořní dopravu a podle analytiků může přispět i k růstu inflace. Mezinárodní námořní organizace (IMO) ve středu uvedla, že nejméně 18 námořních dopravců už své lodě přestalo posílat přes Rudé moře a z bezpečnostních důvodů posádkám nařizují delší trasu, a sice kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky.
4.1. – Výrobci železničních vozidel by měli v roce 2024 dodat Českým drahám skoro 140 nových jednotek a lokomotiv. Pokud by se všechna nová vozidla spojila do jediné soupravy, měřil by takový vlak skoro 8,5 kilometru. To je například vzdálenost z Bohumína do Ostravy nebo z Kolína do Velkého Oseku.
4.1. – Od 1. ledna 2024 vstoupila v platnost nová pravidla týkající se technických průkazů. Největší změnou je to, že již nebudou nově vydávány velké technické průkazy. Tyto průkazy a ORV nahradí jediný doklad, kde jsou ty nejdůležitější technické parametry motorového vozidla. Místo dvou dokladů tak bude tištěn jen jeden. Klíčové je, že stávající doklady zůstávají nadále v platnosti. Doklady budou odebrány pouze v případě změny, např. prodeje vozidla. Uvedl to mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
4.1. – Správa železnic spustila nový portál, pocitovou mapu, která veřejnosti umožní zapojit se do přípravy výstavby vysokorychlostní trati (VRT) v Praze. V pocitové mapě lidé mohou vyznačit místa, která jsou pro ně hodnotná či místa, která jsou problémová a chtějí je změnit. Jejich podněty odborníci zapracují do urbanistické koncepce území, kterým nová trať prochází.
4.1. – Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) zažalovala u pracovního soudu odborovou organizaci strojvedoucích GDL. Chce totiž vyjasnit, zda odborový svaz vůbec může vyjednávat o nových kolektivních smlouvách. Dopravce to dnes oznámil v tiskové zprávě. Spor o vyšší mzdy mezi DB a strojvedoucími sdruženými v GDL se tak ještě více vyhrotil. Dosavadní vyjednávání nebyla úspěšná, proto odboráři už dvakrát vyhlásili výstražnou stávku, která ochromila i spoje mezi Českem a Německem. Po 7. lednu chtějí odbory v protestech pokračovat, vyloučena není ani časově neomezená stávka.
4.1. – Evropský výrobce letecké techniky Airbus nezávazně nabídl 1,5 až 1,8 miliardy eur (37 až 44,4 miliardy Kč) za kybernetickou divizi BDS francouzské společnosti Atos. Oznámila to firma Atos. O převzetí jiné části tohoto francouzského podniku už delší dobu jedná český miliardář Daniel Křetínský. Tato jednání podle Atosu pokračují, není však jisté, že dospějí k dohodě.
4.1. – Česká přepravní společnost Liftago se do konce letošního roku rozdělí do dvou samostatných firem, oddělí přepravu osob a zásilek od nedávno spuštěné logistické sítě. Liftago tak od ledna nově povede současný provozní ředitel Radek Svíčka, v čele nově vzniklé firmy zaměřené na městskou logistiku pak bude dosavadní výkonný ředitel a spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký.