25.12. – České dráhy začnou v nových motorových jednotkách řady 847 dodávaných společností PESA testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogeneračně upraveného rostlinného oleje (HVO). Partnerem tohoto projektu pro oblast výzkumu a dodávky paliv je společnost ORLEN Unipetrol. Cílem společného výzkumného projektu, rozvrženého do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a její následné nasazení v běžném provozu. Na projektu se vedle zmíněných společností podílí také Centrum vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT, Výzkumný ústav železniční, společnost PESA a ORLEN Unipetrol výzkumně-vzdělávací centrum.
Aktuálně
25.12. - Rok 2024 bude pro všechny uživatele dopravy rokem mnoha změn, které mnohdy výrazně ulehčí život nebo zjednoduší a zpřehlední danou oblast. Jaké novinky nás čekají v oblasti zákonů a předpisů, výstavby, digitalizace nebo snižování administrativní zátěže?
24.12. - Od 1. ledna vyjedou na silnice v Karlovarském kraji nové autobusy meziměstské dopravy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Jedna z největších změn v autobusové dopravě v kraji se připravovala několik let a definitivní smlouvy schválily orgány Karlovarského kraje a Karlových Varů na konci letošního roku. Nákup autobusů a předání zakázky na dopravní obslužnost formou takzvané vertikální spolupráce je v Česku výjimečný, řekl krajský zastupitel Jan Bureš, který má na starosti dopravu.
24.12. - Správa železnic vypsala další tendr na celkovou rekonstrukci rozsáhlé památkově chráněné budovy, tentokrát se jedná o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy z roku 1967 v Ostravě-Vítkovicích. Cílem stavby je její komplexní obnova a nové uspořádání vnitřních dispozic s důrazem na komerční využití. Součástí prací bude také rozsáhlá renovace obvodového pláště, skládajícího se z tzv. boletických panelů. Plánuje se i vylepšení přednádražního prostoru.
24.12. - V roce 2023 došlo k výraznému posunu v oblasti vodíku na evropské úrovni. Evropská komise v únoru vydala legislativu osvětlující metodologii výroby obnovitelného vodíku na území Evropské unie. Projekty zaměřující se na výrobu obnovitelného vodíku elektrolýzou vody tak konečně dostaly do ruky nápovědu, jak docílit toho, aby byl vodík opravdu zelený.
23.12. - Dopravní podnik v Pardubicích plánuje v příštím roce rekordní investice, zhruba čtyřikrát vyšší než v minulých letech. Na nové vozy městské hromadné dopravy nebo kamerový systém pro autobusy a trolejbusy vydá 240 milionů korun. Velkou část nákladů uhradí dotace. ČTK to řekl ředitel Tomáš Pelikán.
23.12. - Po královopolském nádraží začíná další fáze rekonstrukce havlíčkobrodské trati. Dalším krokem je komplexní obnova stanice Vlkov u Tišnova následovaná úpravami na navazujícím traťovém úseku směrem do Křižanova. Přípravné práce ve Vlkově začnou ještě letos, nejintenzivnější stavební činnost je na obou místech naplánovaná od jara do podzimu příštího roku, hotovo bude v prosinci. Stavbaři nabídli nižší částky, než předpokládaly soutěže.
23.12. - Po období covidových uzávěr, kdy průmysl čelil narušení dodavatelského řetězce, začaly společnosti měnit své preference ohledně importu a exportu zboží. To potvrzují i interní statistiky námořní a letecké přepravy zboží společnosti DSV, podle kterých zůstala největším dovozcem do České republiky Čína. Oproti minulým rokům, kdy import do Česka rostl, došlo letos k poklesu o téměř 5 % na 5 538 zásilek. Naopak nejvíce zboží z Česka se vyvezlo do USA, kde společnost DSV zaznamenala mírný nárůst na 3 856 zásilek.
22.12. – Společnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a Škoda Electric ze skupiny Škoda Group včera zahájily zkušební provoz největšího trolejbusu v ČR Škoda – Solaris 24m s cestujícími. Jedná se o další fázi homologace tohoto vozidla pro provoz v ČR, v rámci které musí najezdit 15 tisíc kilometrů s cestujícími. Velkokapacitní tříčlánkový bateriový trolejbus Škoda – Solaris 24m bude během ní jezdit jako vložený spoj na lince 58 v úseku Palmovka – Trutnovská.
22.12. - Modernizace trati z Prahy do Kladna s připojením na Letiště Václava Havla se rozběhla naplno, už brzy přijde na řadu další úsek. Správa železnic nyní hledá zhotovitele stavby pro úsek mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem. Přestavbou a zdvoukolejněním projde přibližně 15 kilometrů trati. Celkové náklady stavby dosahují téměř 8,6 miliardy korun, její realizace je rozvržena do čtyř let.