19. července 2013
PRAHA (18.7.) – Český mýtný systém vybral od ledna 2007 do konce června 2013 již 44,8 miliardy Kč. Nedojde-li k přehodnocení sazeb a jejich struktury, nejsou budoucí výnosy však vůbec jisté. Vyplývá to z analýzy společnosti Inoxive. Ta hovoří o tom, že klesá průměrná vážená sazba mýta, pokles zastavilo až zvyšování sazeb v letech 2011 a 2012. Pokles nejvíce způsobuje modernizace vozového parku (ekologická vozidla platí nižší mýtné), v roce 2008 navíc zpoplatnění silnic první třídy (na kterých platí nižší sazby) a v neposlední řadě také inflace.
Průměrná vážená sazba je vedle celkového výběru číslo, které se vyplatí sledovat. Zohledňuje podíl různých druhů vozidel platících různé mýtné sazby dle tarifní tabulky a vypočítat ji lze jednoduše vydělením celkově vybraného mýta počtem kilometrů, které řidiči ujeli na zpoplatněných komunikacích. Kromě toho, že je hodnota průměrné vážené sazby důležitá pro stanovení sazeb dle platné evropské směrnice, je klíčovým strategickým finančním ukazatelem. Vyjadřuje totiž, zda ujetí jednoho kilometru na české zpoplatněné síti meziročně zdražuje, nebo zlevňuje.
Podpora vozidel Euro 5 stojí miliardy ročně
„Podpora ekologických vozidel Euro 5 následkem nezvýšení jejich mýtných sazeb v letech 2011 a 2012 dosáhla v roce 2012 celkem 1,88 miliardy Kč. Toto číslo lze chápat jako dotaci udělenou provozovatelům těchto vozidel. Ve státních financích ji ale nikde nenajdeme, protože ztracené výnosy se samozřejmě nikde neúčtují“, uvedla Tereza Mlynářová, analytička společnosti Inoxive. Zatímco v Rakousku je sleva pro vozidla Euro 5 oproti třídě Euro 2 kolem dvanácti procent, v České republice dosahuje 50 procent. Navíc rakouský Asfinag zavedl již i sazby pro modernější třídy Euro 6 a EEV a od podpory Euro 5 upouští. „Zvýhodnění vozidel Euro 5 lze přirovnat k podpoře solární energetiky. Dobře myšlený záměr se vymkl kontrole a finanční ztráty rostou“, upozornil ředitel společnosti Inoxive Ondřej Zaoral.
Autobusy, Euro 5 a mýtné slevy společně snižují výnosy
Český mýtný systém čelí tlaku na snižování výnosů již ze tří směrů. Po tarifním zvýhodnění autobusů a kamionů třídy Euro 5 byly na konci loňského roku zavedeny slevy. Zaplatí-li dopravce v roce 2013 na mýtu více než 100 tisíc Kč, má nárok na slevu pět procent, která roste až na 13 procent při platbě 400 tisíc Kč a více. Na rozdíl od snížení sazeb pro autobusy a podpory pro Euro 5, za kterými lze spatřovat realizaci dopravně-regulačních politik státu, je prý princip mýtných slev od začátku špatný: ten, kdo nejvíce opotřebí české silnice a současně při tom nejvíce poškodí životní prostředí, dostane největší slevu.
Snížení výnosů má samozřejmě dopad i do provozní ekonomiky mýtného systému. Nejoblíbenější metrika procentuální nákladovosti je na výnosech závislá stejně jako na nákladech. Vybraná miliarda navíc v roce 2012 by snížila nákladovost o 2,4 procentního bodu. Jakmile je mýtný systém využit pro regulační funkce (jako je zvýhodnění autobusů nebo Euro 5) opouští strategii maximalizace výnosu. A v takovém okamžiku ztrácí použití jakéhokoli nákladového ukazatele smysl.
Region vrací k ekonomickému růstu, výběr v roce 2013 klesne
„Zatímco počátkem roku 2013 šlo jen spekulovat o tom, že mýtný výnos meziročně klesne, dnes je to již jasný fakt. I bez zohlednění slev na mýto klesne výběr v roce 2013 dle našich odhadů až na hranici 8 až 8,2 miliardy Kč. Růst dopravního výkonu úzce spojený s ekonomickým vývojem regionu střední Evropy totiž nedokáže kompenzovat ztráty z podpory stále rostoucího počtu Euro 5 vozidel“, uzavírá Ondřej Zaoral.