20. února 2025, lan

21.2. - Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář na výroční tiskové konferenci řekl: „Drážní úřad zakončil symbolicky rok velkých změn i změnou svého sídla. Předání kompletních stavebních agend na nově vzniklý Dopravní a energetický stavební úřad jsme využili k interní restrukturalizaci činností jednotlivých oddělení i náboru nových pracovníků. I když máme stále deficit zaměstnanců v některých oblastech, které se věnují agendě schvalovacích procesů plynoucích z požadavků Evropy na dopravce i provozovatele dráhy, prohlubujeme a zefektivňujeme činnosti nově vzniklých i původních oddělení. Připravujeme novou strategii dohledu nad sektorem, která bude více odpovídat evropskému chápání dohledu nad bezpečnostní. V návaznosti na předkládané akční plány a zjištěné nedostatky jednotlivých subjektů drážního sektoru vytvoříme systematický plán kontrol a budeme sledovat jejich nápravu. Počítáme i se vznikem speciálního oddělení, které bude řešit výhradně dozor a přestupky.“
Restrukturalizace úřadu bude završena využitím digitalizace zaměřené na interní procesy i komunikaci s partnery a žadateli. V letošním roce se počítá se spuštěním Portálu Drážního úřadu, přes který poběží podávání všech žádostí i jejich zpracování. Zrušena bude papírová podoba zkoušek strojvedoucích, což umožní flexibilní zpracování testů a uchazečům dá možnost vyzkoušet si vzorový on-line test na webových stránkách úřadu. V případě úspěšného složení zkoušky, bude licence žadateli nově vydána na počkání.
Zpracování výsledků šetření a zpracování bezpečnostních doporučení z mimořádných událostí ukázalo, že nezbytně nutným předpokladem důsledné kontroly je propojenost provozovatelů a inspekčních orgánů. Drážní úřad proto zřídí registr určených technických zařízení, který zlepší dohled nad prováděním revizí, prohlídek a zkoušek zařízení, mezi které patří i lanové dráhy. Ve spolupráci s Drážní inspekcí je připravována také koncepce společného registru mimořádných událostí, ke kterým došlo na železnici.
Důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti české železnice bylo lednové zavedení výhradního provozu ETCS, které se bude postupně rozšiřovat na další tratě. Naším cílem je maximalizovat využívání ETCS na dalších tratích vybavených ETCS, které zatím nejsou v režimu výhradního provozu. Postupuje i obnova vozových parků českých dopravců, což se odráží na zlepšení kvality služeb pro cestující. Dohled nad subjekty odpovídajícími za údržbu vozů spolu s novými vozidly zlepšuje celkový stav vozového parku na českých kolejích.
Počet evidovaných platných licencí strojvedoucích nadále klesá. Ke konci roku 2024 jich Drážní úřad evidoval 9 162, z toho 110 žen, jejichž podíl na celkovém počtu naopak stále pomalu narůstá. Zájem o zkoušky strojvedoucích poslední tři roky spíše stagnuje, nových licencí úřad vydá kolem 400 ročně.
Počet českých a zahraničních dopravců, kteří mají oprávnění provozovat drážní dopravu po celé ČR, se dále snižuje. Aktuálně má licenci k provozování drážní dopravy v ČR 96 českých a 15 zahraničních dopravců. Naopak na 30 stoupl počet polských a slovenských dopravců, kteří mají oprávnění zajíždět pouze do příhraničních stanic. Toto oprávnění získávají dopravci snadněji díky našim dohodám o spolupráci s drážními úřady sousedních zemí. Tyto dohody vycházejí z evropských směrnic a jsou jedním z prvků jednotného evropského železničního prostoru.
(lan)
Foto: Drážní úřad