Ministerstvo dopravy

Antonín Prachař na ministerstvu dopravy končí, nahradí ho asi Dan Ťok

Antonín Prachař na ministerstvu dopravy končí, nahradí ho asi Dan Ťok

PRAHA (12.11.) – Ministr dopravy Antonín Prachař ve vládě končí. Dnes dopoledne nabídl předsednictvu hnutí ANO rezignaci na svou funkci, to ji přijalo. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš vzápětí navrhl, aby se novým ministrem stal ředitel stavební firmy Skanska Dan Ťok. Pokud Prachařovu demisi, kterou mu musí předat premiér, přijme prezident, půjde o druhou změnu v Sobotkově vládě. První byl odchod ministryně pro místní rozvoj Věry Jourové do funkce eurokomisařky.

Prachař byl v minulých týdnech kritizován opozicí i koaličními partnery mimo jiné za časté personální výměny v Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Odcházející ministr dnes novinářům řekl, že v oblasti dopravy se hodně věcí podařilo, třeba zahájení dostavby dálnice D11. „Nechci být terčem ze strany opozice, tak médií. Takový stav neprospívá mně, Ministerstvu dopravy, ani hnutí ANO,“ řekl Prachař. „Chtěl bych poděkovat hnutí ANO, že jsem měl možnost se podílet na restrukturalizaci země. Podařilo se mi ušetřit stovky milionů korun i zahájit výstavbu D11. Prostě vracím se zpátky do privátní sféry,“ řekl odstupující ministr dopravy.

Babiš připustil, že výběr Ťoka do čela resortu dopravy bude pravděpodobně kritizován za možný střet zájmů. Podle něj ale jde o vhodnou volbu. Jmenování šéfa stavební firmy přirovnal ke jmenování kozla zahradníkem. „ŘSD se dostalo do područí stavebních firem, a proto si myslím, že právě člověk, který přichází z takovéto firmy, bude umět čelit různým atakům stavebních firem,“ zdůvodnil volbu šéf ANO. Zároveň uvedl, že předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) byl volbou svého koaličního partnera překvapený.

Prachař podle Sobotky nezvládal řešit problémy, které se na ministerstvu kumulovaly. Zmínil například otázku vedení Ředitelství silnic a dálnic nebo přípravu tendru na nového provozovatele mýtného systému. „Nový ministr musí s těmito oblastmi výrazně pohnout,“ sdělil Sobotka. S Ťokem by se měl sejít ve čtvrtek. Mezi Prachařovy úspěchy podle Sobotky patří prosazení zákona, který umožnil zvýšení výkupních cen pozemků pod připravovanými dopravními stavbami. „Je to první krok k tomu, abychom zrychlili výstavbu,“ uvedl premiér po jednání kabinetu.

Prezident Miloš Zeman řekl, že si Ťoka pozve na setkání a zeptá se ho na jeho názory, vize a koncepce. Nový ministr bude muset podle prezidenta řešit mimo jiné urychlení dopravní výstavby. Zemanovi nevadí, že Ťok nepřichází z politiky. Řekl, že nemá námitky proti úspěšným podnikatelům a manažerům. „To co mě bude zajímat, není to, že je to manažer nebo podnikatel, ale jestli je úspěšný, nebo neúspěšný. To v této chvíli zatím nevím,“ uvedl Zeman v Kopřivnici při tiskové konferenci na závěr své návštěvy v Moravskoslez­ském kraji.

Prachař své působení ve funkci hájí. Přestože jeho úřad čelí kritice zejména za personální rozvrat v ředitelství silnic a zpoždění ve výstavbě, je podle něj tato státní příspěvková organizace v nejlepší kondici za poslední roky. Důvodem pro jeho odstoupení byla skutečnost, že nechce být terčem opozice a médií. Tento stav neprospíval resortu, hnutí ANO a jemu samotnému, řekl.

Bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) si myslí, že odchod Antonína Prachaře z funkce je úlevou pro všechny, včetně Prachaře samotného. Ředitele Skansky Dana Ťoka, kterého ANO navrhuje jako nového ministra, příliš hodnotit nechtěl. Silničnímu hospodářství ale podle Stanjury Ťok rozumí. „Tam by mohl přinést zdravý selský rozum a zkušenost z praxe," řekl. Na adresu Prachařova možného nástupce Ťoka řekl, že nejde o prvního zástupce velkého byznysu ve vládě. „Myslím, že když šéf a majitel obrovského holdingu Agrofert (Andrej Babiš) je ministrem financí, tak nemá cenu kritizovat, že vlastně najatý manažer, protože pan Ťok není majitel, ale byl manažer, vstupuje či vstoupí do vlády," uvedl.

„Resort dopravy bohužel nadále pokračuje v překotných změnách ve svém vedení. Od roku 2010 tak do čela ministerstva přichází již osmý ministr. Tato fluktuace, která by byla pro jakoukoliv komerční firmu smrtelná, velmi oslabuje i koncepční práci Ministerstva dopravy,“ reagoval mluvčí Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Podle názoru autodopravců byl Antonín Prachař odborně fundovaný a velmi pracovitý ministr, kterému se za necelý rok ve funkci podařilo rozhýbat skomírající budování infrastruktury podkopané předešlými vládami a přitom se věnovat i široké problematice ostatních dopravních oborů. „Očekáváme, že nově nastupující ministr nebude mužem pouze jediné agendy a co nejrychleji se seznámí i s problematikou silniční dopravy, která byla s výjimkou odcházejícího ministra většinou na okraji zájmu šéfů resortu,“ doplnil generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.

(tj/čtk)

spinner