Vláda zmírnila návrh novely

Bodový systém

Vláda znovu posílá do Poslanec-ké sněmovny novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích včetně její nejspornější části – takzvaného bodového systému hodnocení dopravních přestupků řidičů. Oproti původní verzi, kterou v říjnu poslanci neschválili, obsahuje nový návrh mírnější hodnocení některých přestupků. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) se jeho resort snažil do návrhu zapracovat některé z hlavních připomínek zákonodárců. Zejména opozičními poslanci z ODS kritizovaný bodový systém je založen na tom, že každý řidič obdrží za dopravní přestupek určitý počet trestných bodů. Při dosažení 12 bodů přijde na rok o řidičský průkaz, který po uplynutí této doby dostane pouze v případě, že absolvuje desetihodinový kurz v autoškole a úspěšně složí zkoušky. Podle názoru opozice je takový systém postihu řidičů administrativně velmi náročný a může podporovat korupci.

Mírnější ohodnocení přestupků Ve srovnání s návrhem zamítnutým v říjnu nyní vláda připravila mírnější trestání některých přestupků. Například za jízdu v protisměru, couvání a otáčení se na dálnici, výrazné překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci či mimo ni a některé další delikty novela ukládá menší počet trestných bodů než původní návrh. Profesionálním řidičům hrozí dvojnásobné sankce pouze v případě jízdy pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Na základě připomínek poslanců Milan Šimonovský přehodnotil počet bodů také například za telefonování za jízdy. Naopak zvýšit vláda hodlá pokuty v případě nejtěžších přestupků – jejich výše by mohla ve správním řízení dosáhnout až 50 tisíc Kč (pro profesionální řidiče až 100 tisíc Kč). Maximální sazby pokut se v případě schválení zákona oproti současné úrovni zvýší o 10 až 15 tisíc Kč, za menší přestupky pak o stovky až tisíce Kč.

Vláda chce motivovat Motoristé mají být oproti původní verzi zákona také více motivováni k dodržování pravidel a ohleduplné jízdě. „Bodový systém se stává výchovným i preventivním prvkem. Pokud řidič po dobu jednoho roku neučiní žádný přestupek, odečtou se mu z registru dva body, pokud to vydrží dva roky, odečtou se mu čtyři body. Když bude bezúhonný tři roky, odečtou se mu všechny body zaznamenané v registru,“ vysvětlil ministr. To je podle něj jasná odpověď na výhrady, že kvůli systému za chvíli nebude v zemi skoro žádný držitel řidičského průkazu. Návrh zákona také počítá s tím, že policisté budou mít znovu právo zadržet řidičský průkaz. Dále má odpadnout povinnost nahlašovat nehodu ihned policii, pokud při ní nedojde k usmrcení, těžké újmě na zdraví či poškození veřejného majetku. Podle dnešních předpisů je to povinné vždy, když škoda přesáhne dvacet tisíc Kč. Širší podporu nezískal ani návrh na celoroční povinné svícení motorových vozidel. Milan Šimonovský věří, že novela má po úpravách solidní šanci na schválení. Minule snaha vlády zkrachovala kvůli kritice opozice i neúčasti a nesouhlasu velké části koaličních poslanců.

Nejednoznačná podpora Novela ovšem nenašla jednoznačnou podporu ani u vlády, hlasování v kabinetu se podle dostupných informací zdrželi dva unionisté – ministr spravedlnosti Pavel Němec, který zákon dlouhodobě kritizuje, a ministr obrany Karel Kühnl. „Jsem připraven jednat, ale nemohu dopustit, aby se po různých nesystémových úpravách stal tento zákon nevymahatelným nebo obsahoval extrémní návrhy, jako je neomezená rychlost v obcích nebo jízda 160 kilometrů za hodinu na dálnici,“ řekl Milan Šimonovský. Pokud vláda s novelou napodruhé uspěje, změny nezačnou platit dříve než v druhé polovině příštího roku, podle názoru některých odborníků možná až od roku 2006. Řidiči totiž musí mít dostatečný čas na to, aby se se všemi důležitými změnami mohli seznámit. Tomáš Johánek

spinner