8. června 2006
Na začátku května se v budově ministerstva dopravy uskutečnil mezinárodní seminář na téma Inteligentní dopravní systémy a bezpečnost: design a bezpečnost. Setkání odborníků zajímajících se o vztah inteligentních dopravních systémů (ITS) a člověka v Praze zorganizovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV) pod záštitou mezinárodního konsorcia Humanist. Humanist sdružuje odborníky z 23 výzkumných ústavů z řady evropských zemí včetně České republiky, kteří společně zkoumají oblast interakce mezi uživatelem a systémem a získané poznatky se snaží aplikovat na ITS a pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS). Jejich základním cílem je prosazovat na člověka zaměřený design ITS a ADAS. Projekt podporuje Generální ředitelství Evropské komise pro informační společnost (Directorate General of Information Society of the European Commission). Význam aktivit konsorcia Humanist se zvyšuje s rychlostí, kterou se nové informační a komunikační technologie rozvíjejí, a s rostoucím vlivem, jež mají na podobu dopravního prostředí. V současné době již existuje řada systémů, které pomáhají při řízení motorového vozidla a mají za cíl jediné – ulehčit člověku řízení a zvýšit bezpečnost na silnicích. Vývoj v oblasti silniční telematiky a asistenčních systémů představuje obrovskou příležitost pro zlepšení mobility a bezpečnosti. Je však nutno vzít v úvahu i nezodpovězené otázky, které s sebou takové prostředky přinášejí a které se týkají například přijetí nových systémů řidiči nebo změn v chování a postojích řidičů těmito systémy vyvolaných. Pokud mají být ITS efektivní, musejí odpovídat potřebám řidiče a jeho schopnostem a být uživatelsky přístupné. Vzhledem k tomu, že technická stránka těchto systémů je pouze jedním z faktorů, je důležité do jejich utváření zapojit i odborníky z oblasti společenských věd. Přednášky i praktická cvičení V tomto duchu se nesl pražský dvoudenní seminář o ITS, kterého se zúčastnilo na padesát odborníků. Jeho součástí byly přednášky i praktická cvičení, do nichž se zapojili všichni účastníci. Přednášejícími byli jak členové konsorcia Humanist, tak odborníci začlenění do řešení jiných projektů, například COST 352 (viz DN 12/06). Celý seminář moderovala Yvonne Barnard z francouzského ústavu EURISCO. Během prvního dne semináře věnovaného bezpečnosti a ITS vystoupila například Eva Gelová z CDV. Hovořila o strategiích používání ITS, které do svých vozidel instalují automobilky v České republice. Michael Bernhard zapojený do projektu COST 352 ve svém příspěvku upozornil na potřebu vyvinout v budoucnu pro orgány s rozhodovací pravomocí, výrobce a koncové uživatele školicí programy, které by je seznámily s použitím a funkcemi ITS. Praktickou použitelnost ITS, přínos pro řidiče nebo zátěž vznikající používáním ITS zdůraznila Annie Pauzié z francouzského ústavu INRETS. Důležité je podle ní to, aby ITS řidičům pomáhaly a aby je řidiči uměli účinně využívat. Ionna Skyropoulou z Národní technické univerzity v Aténách a Ralf Risser z vídeňské konzultační agentury Factum poukázali na těžkosti, které mohou vzniknout v případě, že se řidiči budou na ITS příliš spoléhat. Ralf Risser se pak zmínil o třech skupinách řidičů, které se na ITS orientují (začátečníci, senioři a profesionálové). ITS je podle něj nutno studovat jak pomocí slovních výpovědí, tak sledováním chování v simulacích a reálných podmínkách. Na tyto tři skupiny řidičů a ITS bylo zaměřeno i následné cvičení, při němž byli účastníci semináře rozděleni do skupin. Joseph Krems z univerzity v Chemnitzu prezentoval metody hodnocení ITS a proměnné, kterých se při hodnocení ITS využívá. Ellen Wilschut z institutu IFADO z Dortmundu demonstrovala možnosti vyšetření mozkové aktivity (EEG, ERP, PET, SPECT, CT, MRI, fMRI). Na člověka zaměřený design ITS Tématem druhého dne byl Na člověka zaměřený design ITS. Guy Boy z EURISCO v této souvislosti hovořil o svých dlouholetých zkušenostech z navrhování palubních desek pro letecký průmysl. Řidiči potřebují rovněž přístroje, které jim budou vyhovovat, jimž budou rozumět a které budou snadno použitelné, uvedl. Při praktickém cvičení se pak zúčastnění mohli zamyslet nad použitím automatického systému, respektive výstražného systému při krizové situaci. O standardech při vytváření ITS referoval Christhard Gelau z institutu BAST v německém Benisch-Glabachu. Posluchačům přiblížil proces, kterým musejí nejen ITS systémy, ale i různé možnosti zobrazení procházet před schválením. Účastníci semináře se po jeho přednášce mohli sami vžít do role posuzovatelů ITS a vybírat z nabídky různých piktogramů ty nejvhodnější pro zobrazení varování řidiče před únavou. Stella Nikolaou z řeckého institutu CERTH/HIT hovořila o návrzích směrnic pro interakci člověk – stroj, které by usnadnily rozhodování při výběru a následném používání ITS (v praktickém cvičení si mohli ostatní účastníci semináře tvorbu takových směrnic sami vyzkoušet). Ralf Risser z Factum upozornil na rizika, která s sebou ITS nesou. Je potřeba zkoumat, jaké dopady bude mít používání ITS na veřejnost, uvedl. Poslední přednášející, kterou byla opět Annie Pauzié, představila další projekty, které se zabývají bezpečností a ITS a které nyní probíhají v rámci EU. Vyzvala všechny zúčastněné ke spolupráci, sdílení a integraci poznatků s cílem přispět k tomu, aby se silnice v Evropské unii staly bezpečnějšími. Doc. PhDr. Ing. Karel Schmeidler, CSc., Mgr. Jiří Vašek Sekce sociálních a humánních problémů v dopravě, Centrum dopravního výzkumu v Brně
Síť Network of Excellence Humanist spojuje aktivity psychologů, ergonomů, inženýrů a dalších odborníků zabývajících se dopravní telematikou v souvislosti s podporou činnosti řidiče, rozvojem mobility a zvyšováním bezpečnosti silničního provozu; jejím cílem je vytvořit evropské virtuální cen-trum špičkových pracovišť. V současné době sdružuje 23 partnerů (včetně českého Centra dopravního výzkumu) ze čtrnácti evropských zemí. www.noehumanist.org