Evropská unie

CER a UNIFE vyzvaly k větší podpoře železnice v EU

CER a UNIFE vyzvaly k větší podpoře železnice v EU

Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER a Unie evropského železničního průmyslu UNIFE vyzvaly členské státy EU, aby podpořily rozvoj železniční dopravy. Evropská unie nebude podle CER a UNIFE schopna dosáhnout cílů v oblasti úspory energií a ochrany životního prostředí bez přijetí takových opatření, která by vedla ke snížení emisí CO2 v dopravě a současně vedla při rozšiřování mobility ke snížení závislosti na fosilních palivech.

Ve společném stanovisku podpořily oba vlivné zájmové svazy formální potvrzení závazku členských zemí EU k 60procentnímu snížení emisí v dopravě do roku 2050 tak, jak to předpokládá Bílá kniha dopravní politiky EU z roku 2011. Je prý také zapotřebí přistoupit k reformě evropského systému obchodování s emisními povolenkami (ETS) kvůli zajištění spravedlivého rozdělení závazků mezi všechny druhy dopravy. A v neposlední řadě vyzvaly CER a UNIFE k zavedení nových opatření na podporu převedení toků dopravy na ekologické druhy dopravy nebo alespoň v rámci jednoho druhu dopravy k využití ekologičtějších vozidel.

Železniční doprava je z celé řady důvodů výhodná

Železniční doprava podle zástupců obou svazů je druhem dopravy, který je schopen výrazně přispět k dosažení ambiciózních ekologických cílů plánovaných pro období po roce 2020. „Systém železniční dopravy je z hlediska spotřeby energie velmi efektivní, není příliš závislý na dovozu fosilních paliv, produkuje nízké objemy škodlivých emisí a úspěšně využívá obnovitelné zdroje energií,“ řekl výkonný ředitel CER Libor Lochman. Projekty směřované do rámce roku 2030 jsou podle jeho slov tím správným nástrojem v rukou politiků a dalších spolutvůrců evropské dopravní politiky pro posílení trvale udržitelného rozvoje mobility. Generální ředitel UNIFE Philippe Citroën dodal, že železniční průmysl může výrazně přispět k dosažení ekologických i energetických cílů, které si Evropa stanovila. „Vytvořme podmínky pro efektivní podporu rozvoje evropské železnice,“ apeloval.

Tomáš Johánek

spinner