16. září 2004
V pořadí již 46. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu (MSV), který se příští týden uskuteční na brněnském výstavišti, bude opět největší průmyslovou přehlídkou ve střední Evropě. Jedním z deseti specializovaných celků, které budou v souladu se světovými trendy nabízet systémová řešení přesahující rámec jednotlivých oborů, bude i letos celek Doprava, manipulace, průmyslové balení, skladování a logistika. O tom, co zájemce o dopravu a logistiku v Brně ve dnech 20. až 24. září očekává, jsme hovořili s ředitelem obchodní skupiny veletrhu ing. Jiřím Rouskem.
„Jak hodnotíte zájem vystavovatelů z oblasti dopravy a logistiky o účast na letošním ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu?“
„Se zájmem jsme spokojeni. V oborovém celku Doprava, manipulace, průmyslové balení, skladování a logistika je přihlášeno 120 vystavovatelů. Jejich expozice jsou soustředěny do pavilonů H a P, které jsou plně vyprodány, a na volnou plochu A včetně koleje. Nejpočetnější účast bude v oborech obalové materiály a prostředky pro průmyslové balení, dopravní a zdvihací vozíky, jeřáby a zvedací mechanismy, skladovací technika a provozní vybavení. Stejně jako na minulých ročnících nechybějí ani vystavovatelé z oboru kolejových vozidel, spediční firmy a další.“
„Nedává většina podniků tohoto odvětví přednost prezentaci na specializovaném veletrhu Transport a Logistika, který se souběžně s MSV koná v lichých letech? Proč vlastně BVV tento veletrh pořádají ve stejných letech, kdy se koná konkurenční – a prakticky stejnojmenná – výstava v Mnichově? Nebylo by vhodnější, aby se obě akce alternovaly?“
„V lichých letech, kdy souběžně s Mezinárodním strojírenským veletrhem MSV pořádáme specializovaný veletrh Transport a Logistika, je účast v těchto oborech podstatně vyšší. To ostatně bylo naším záměrem, protože ne všichni vystavovatelé se chtějí v Brně prezentovat každoročně. Na druhé straně je hodně firem, kterým spojení s MSV vyhovuje natolik, že nechtějí chybět na žádném ročníku, a právě těm je v sudých letech určen specializovaný celek Doprava, manipulace, průmyslové balení, skladování a logistika.
Pokud jde o konkurenční veletrh v Mnichově, máte pravdu, že pro některé vystavovatele by bylo výhodnější, kdyby se obě akce alternovaly. Vzhledem ke kapacitním možnostem brněnského výstaviště však není možné, aby se souběžně se sudými ročníky MSV konaly jak Mezinárodní veletrh
obráběcích a tvářecích strojů IMT, tak Transport a Logistika. A posunout IMT do lichých let nelze vzhledem k regulím Evropského výboru pro spolupráci v průmyslu obrábění a tváření CECIMO, které účastníkům světových výstav EMO zakazují vystavovat v lichých letech strojní exponáty na dalších veletrzích.“
„Ovlivnily nějak zájem vystavovatelů nové veletržní akce na Slovensku a v Rakousku?“
„Žádný vliv nepociťujeme. Kdo má zájem především o český trh, vystavuje v Brně. Navíc výhodou našeho veletrhu je přítomnost mezinárodní klientely (vloni přijelo přes 12 tisíc zahraničních odborníků), takže vystavovatel může oslovit i zákazníky z dalších zemí. Naším hlavním trumfem je totiž souběžné konání MSV.“
„Zvýšil se po vstupu země do Evropské unie počet vystavovatelů ze zahraničí, nebo budou vystavovat opět především domácí firmy?“
„Přestože celkově se na letošním ročníku MSV podíl zahraničních účastníků zvýšil, konkrétně v oblasti dopravy a logistiky zůstává na úrovni roku 2002. Vystavují hlavně tuzemské firmy, i když často jde o pobočky nebo zastoupení mezinárodních společností. Přímých zahraničních vystavovatelů je v těchto oborech asi 15 procent a přijedou hlavně z Německa a Slovenska. Podstatně vyšší zahraniční účast očekáváme až příští rok na specializovaném veletrhu Transport a Logistika.“
„Zůstává rozsah specializovaného celku Doprava, manipulace, průmyslové balení, skladování a logistika na úrovni posledního ročníku, nebo roste rychleji než ostatní celky?“
„Ve srovnání s rokem 2002 zůstává jeho rozsah přibližně stejný. Mírně přibylo vystavovatelů a rozšířila se bsazená výstavní plocha o v pavilonech. V rámci MSV zaujímá tento obor důležitou pozici a je atraktivní pro řadu návštěvníků MSV.“
„Co v Brně bude čekat na návštěvníky? Ohlásili již vystavovatelé tohoto specializovaného celku, s jakými premiérami a zajímavými exponáty do Brna přijedou?“
„Některé firmy avizují své novinky předem, takže určitě bude na co se dívat. Ohlášeny jsou inovace v oblasti lokomotiv, vysokozdvižných vozíků, skladovací techniky, průmyslového balení, ale také dopravního a logistického softwaru.“
„Jaké doprovodné akce budou letos v Brně připraveny pro zájemce o dopravu a logistiku? Které byste jim určitě doporučil navštívit?“
„Určitě seminář České logistické asociace na téma Informační zabezpečení řízení výroby v podmínkách dodavatelských řetězců, který se uskuteční ve středu 22. září. Program semináře je zaměřen na problém předpovědi poptávky a zpracování objednávek a problém tvorby plánu jako hlavního výstupu informačního systému. Vedle tohoto semináře ale bude probíhat řada zajímavých akcí obecnějšího zaměření, které budou určitě užitečné i dopravním a logistickým specialistům.“
„Jak se do programu veletrhu promítne vstup České republiky do Evropské unie a jeho vliv na obor dopravy a logistiky?
Co se skrývá pod označením Eurofórum 2004?“
„Rozšíření EU je přirozeně hlavním tématem ročníku. Zřetelně se projevilo ve zvýšeném zájmu zahraničních vystavovatelů i v náplni odborného doprovodného programu. Dopady našeho členství v EU na jednotlivá odvětví řeší specializované konference a semináře. Připravili jsme však i projekt obecnějšího charakteru, a to právě zmíněné Eurofórum 2004, koncipované jako informačně-poradenské centrum s permanentním programem seminářů, diskusí a bezplatných konzultací. Projektem chceme vyjít vstříc především malým a středním firmám, pro které důsledky členství v EU stále znamenají mnoho nejasností.
Eurofórum bude otevřeno po celou dobu konání veletrhu v pavilonu M, který se nachází v sousedství pavilonu F v blízkosti hlavní ,třídy‘ spojující pavilony E a Z. Koho zajímá například to, jak se vyhnout konfliktům s pravidly hospodářské soutěže EU, jak spolufinancovat aktivity firmy ze strukturálních fondů, případně jiných finančních nástrojů ČR a EU, nebo jaké nové požadavky vyvstaly v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, bude v pavilonu M na správném místě.“
„Pravidelně každým rokem přicházíte s řadou nových služeb pro vystavovatele i návštěvníky. Jaké novinky jste připravili pro letošní ročník?“
„Za zajímavou novinku, která by určitě neměla uniknout pozornosti účastníků veletrhu, pokládám právě projekt Eurofórum. Nově jsme ve spolupráci s Českými drahami, které jsou oficiálním dopravcem veletrhu, připravili pro účastníky veletrhu také výhodnou dopravní nabídku. Cestující na trase Praha – Brno si mohou zakoupit vstupenku na MSV a IMT za zvýhodněnou cenu 50 Kč, a to v ČD centru na Hlavním nádraží v Brně po předložení zpáteční vlakové jízdenky Praha – Brno s datem 20. až 24. září. A konečně novinkou bude i samotná veletržní vstupenka, která bude současně platnou jízdenkou městské hromadné do-pravy.“
Luboš Spálovský