24. listopadu 2005
Výměna názorů mezi představiteli výrobců vozidel, dílů a
příslušenství, zástupci ministerstev ČR a SR, agentury CzechInvest,
finančních institucí a podniků, které se podílejí na rozvoji
automobilového průmyslu, byla cílem druhého ročníku konference
„Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v České republice a na
Slovensku“. Uskutečnila se na začátku listopadu v Brně. Konferenci
zahájil ministr hospodářství Slovenské republiky Jirko Malchárek. Do
automobilového průmyslu na Slovensku podle něj plyne 23 procent
zahraničních investic a význam odvětví, které nyní zaměstnává na
55 tisíc osob, se bude nadále zvyšovat. Podobně uvedl své vystoupení
i náměstek ministra průmyslu a obchodu České republiky Robert Szurman.
Význam automobilové výroby z hlediska tvorby HDP se podle něj ne-ustále
zvyšuje. „Během tří let dojde v ČR ke zdvojnásobení výroby
automobilů a po náběhu výroby v automobilce TPCA v Kolíně očekáváme
opět vyšší podíl výrobců automobilů,“ uvedl. V roce 2003 podle
Roberta Szurmana do automobilového průmyslu v ČR přiteklo přes
8,1 miliardy Kč zahraničních investic, loni to bylo již přes
33,8 miliardy Kč. Hodnota exportu odvětví v roce 2003 činila 222 miliard
Kč, v loňském roce 270 mi-liard Kč. Automobilový průmysl v současné
době zaměstnává na devadesát tisíc osob. Slabými místy pro jeho další
rozvoj jsou podle názoru Roberta Szurmana například nedostatečná pracovní
flexibilita či stávající učňovské školství, které vyžaduje změny.
Přestože vnější podmínky nejsou příznivé, vykazuje česká ekonomika
nejlepší výsledky od ekonomické transformace, uvedl na konferenci
viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer, který upozornil mimo
jiné na možný negativní dopad vysokých zahraničních investic pro
národní ekonomiku – důsledkem totiž může být odvod zisků mimo Českou
republiku či jejich reinvestice. V budoucnu může problém představovat
také to, že změny v české ekonomice nejsou strukturálního charakteru.
Podle ředitele pro strategické plánování agentury CzechInvest Roberta
Hejzáka pochází třicet procent z top 50 českých exportérů
z automobilového průmyslu. Automobilový průmysl je stabilním tahounem
ekonomiky a vyvážený poměr finálních výrobců a výrobců komponentů je
předpokladem udržitelného rozvoje sektoru, uvedl Robert Hejzák. Hrozbou pro
další rozvoj automobilového průmyslu je však nedostatek kvalifikované
pracovní síly, dodal. Jak uvedla ředitelka Združenia automobilového
priemyslu Slovenskej republiky Mária Nováková, automobilový průmysl se
podílí 25,4 procenta na slovenské průmyslové výrobě a 31 procenty na
exportu. Současný počet 55 tisíc osob zaměstnaných v automobilovém
odvětví by se do roku 2010 měl zvýšit na zhruba sto tisíc. Ředitel
sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonín Šípek na
dokreslení dosavadního vývoje automobilového průmyslu v České republice
a na Slovensku připomenul skutečnost, že zatímco na Slovensku byla podpora
investic do automobilového průmyslu prioritou vlády, v ČR si firmy musely
pomoci samy.
(lan)