Sekce kamionové dopravy ČESMAD Bohemia

ČESMAD: Cenou za nižší deficit je skrytý dluh na infrastruktuře

ČESMAD: Cenou za nižší deficit je skrytý dluh na infrastruktuře

Současné financování silniční infrastruktury je kritické a výhled na následující léta je ještě pesimističtější. V důsledku zvýšení daně z pohonných hmot přitom státní rozpočet ročně přichází až o osm miliard Kč a další peníze státu utíkají při výběru mýtného od zahraničních dopravců. Na jednání sekce kamionové dopravy Sdružení ČESMAD Bohemia to minulý týden v Praze uvedl viceprezident sdružení Jiří Povolný. Spotřební daň ovšem byla jen jedním z celé řady témat, jimž se členové sekce věnovali.

V příštím roce se má podle Jiřího Povolného do infrastruktury investovat 64 miliard, o rok poz-ději 56 miliard a v roce 2015 dokonce jen 46 miliard Kč. „To je v přímém rozporu s prohlášením vlády, v němž se garantuje zachování investic do infrastruktury. Situace je naprosto kritická, neboť nebude možné zahájit žádnou národní stavbu a je ohroženo i dostavění a propojení rozestavěných úseků, na které chybí 25 miliard Kč,“ uvedl Jiří Povolný.

„A nejen to, silně je ohroženo dokonce i spolufinancování projektů OP Doprava ze zdrojů Evropské unie. To je naprosto nepochopitelná situace – vláda při každé příležitosti prezentuje, že kvalitní infrastruktura je základní konkurenční výhodou České republiky, ale současně dlouhodobě nevyužívá desítky miliard z evropských fondů. To lze označit za neomluvitelné selhání nejen resortu dopravy, ale i financí,“ dodal.

„Jen v důsledku zvýšení spotřební daně z pohonných hmot stát přichází ročně až o osm miliard Kč, protože dopravci, kteří provozují mezinárodní dopravu, tankují v zemích, kde je nafta levnější,“ řekl dále Jiří Povolný. „Bez navýšení přídělu do Státního fondu dopravní infrastruktury tuto situaci prostě řešit nelze,“ zdůraznil. Navrhl také způsob, jak současnou situaci řešit. „Vždyť uživatelé dopravní infrastruktury na daních a poplatcích ročně generují téměř 100 miliard Kč. Máme tedy předplaceno, ale jde jen o nastavení priorit, zda deficitu veřejných financí pod tři procenta dosáhneme za každou cenu, tedy i za tu, že jinde budeme vytvářet skrytý dluh, o kterém hovořit nebudeme,“ uvedl.

Ministerstvo financí snížení daně nadále odmítá

Sdružení ČESMAD Bohemia o snížení spotřební daně z pohonných hmot usiluje dlouhodobě. Jeho dosavadní snahy o prosazení změny prostřednictvím opozičních poslanců však skončily bezvýsledně, protože jejich návrhy neprošly přes vládní koalici. Dopravci proto letos kontaktovali poslance Davida Šeicha z ODS a iniciovali setkání se zástupci z ministerstev financí, dopravy a průmyslu a obchodu, Liberálního institutu, společností Benzina, Robin, AS-24 a dalších firem. Náměstek ministra financí Ladislav Minčič však na setkání vyjádřil obavy z velkých turbulencí na trhu s naftou a dal najevo, že ani pokles výběru spotřební daně po jejím zvýšení není pro ministerstvo financí přesvědčivým argumentem pro snížení sazby. S vyšším přídělem pro rozpočet fondu souhlasí, ale za vhodnější řešení pokládá jít cestou dalšího zpoplatnění komunikací a restrukturalizací daňového břemene. Podobné stanovisko podle Jiřího Povolného vyjádřil i náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

Sdružení ČESMAD Bohemia se naopak odvolává na ekonomy, kteří tvrdí opak a nemají obavy, že by se v České republice opakovalo to, co na Slovensku, kde se po snížení daně její výběr ještě snížil. Slovensko a Českou republiku nelze srovnávat, neboť dopravní proudy a množství kamionů jsou zcela odlišné. „Roční přínos pro rozpočet by podle nich byl šest až osm miliard Kč a tento krok by představoval i výrazný prorůstový impulz pro ekonomiku a podpořil by konkurenceschopnost českých firem,“ uvedl Jiří Povolný. Další argument proti snížení daně, že toto opatření by vedlo pouze ke zvýšení marže čerpacích stanic, odmítají zástupci sdružení jejich provozovatelů. Snížení by údajně plně promítli do cen. „Bohužel ani tyto silné argumenty zatím nevedou k tomu, aby vláda přehodnotila svůj politický postoj k této otázce,“ poznamenal k tomu Jiří Povolný.

Slevy na mýtném

Další oblastí, které se sekce kamionové dopravy věnovala, bylo elektronické mýtné. Častí uživatelé mýtného systému mohou letos poprvé, na základě dohody s bývalým ministrem dopravy Vítem Bártou, uplatňovat množstevní slevy na mýtném. Podle Jiřího Povolného registrace vozidel do systému funguje. Vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Jan Medveď však upozornil, že v poslední době se ozývají dopravci, kteří tvrdí, že slevy nejsou k ničemu a že na ně nelze dosáhnout. „Jde však o to, že celkem má být prostřednictvím slev vráceno na 300 milionů Kč za rok a zdá se, že ministerstvo dopravy matematicky korektně určilo, jak je třeba limity nastavit, aby této částky bylo dosaženo,“ uvedl Jan Medveď.

Vymáhání údajných nedoplatků

Velké nepříjemnosti dopravcům působí především vymáhání údajných nedoplatků na mýtném ze strany advokátní kanceláře bývalého ministra spravedlnosti Pavla Němce (viz DN 45/12). Dopravci na neopodstatněnost mnoha výzev a na jejich velkou chybovost dlouhodobě upozorňují a podnikají již i kroky ke změně tohoto stavu. Sdružení ČESMAD Bohemia například odeslalo otevřený dopis ministru dopravy a podalo trestní oznámení na ne-známého pachatele. Zároveň vyzvalo své členy, aby na základě výzev, v nichž jsou chyby, neplatili, a nabídlo jim v těchto případech i právní pomoc. Někteří dopravci však tuto výzvu pochopili zkratkovitě – že nemají platit vůbec a ne pouze v případech, kdy mohou prokázat, že nedoplatky jsou od nich vymáhány neoprávněně, poznamenal k tomu Jan Medveď.„Je třeba, abychom tuto záležitost nebrali za ukončenou, vyvolali jednání s novým ministrem dopravy a dotáhli ji až do konce,“ dodal Jiří Povolný.

Kriminalita v dopravě

Některé firmy v poslední době narazily na falešného dopravce, který je připravil o vozidlo či náklad. Podle informací, které má sdružení k dispozici, se často jedná o slovenské firmy. Nejčastěji k převzetí zboží dochází v pátek odpoledne a přes víkend náklad zmizí. Pak se ukáže, že registrační značky jsou kradené a koncese a další dokumenty jsou falešné, uvedl Jiří Povolný.

Problémy v registru vozidel přetrvávají

Podle dopravců se v novém registru vozidel, jehož nefunkčnost byla nakonec oficiálním důvodem odvolání Pavla Dobeše z postu ministra dopravy, stále vyskytují chyby a stav se výrazně nelepší. To potvrdil i tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl, který registrace nových vozidel ověřuje s výrobci vozidel podle údajů v technických průkazech.

Pojišťovny zvyšují sazby

Řada dopravců byla v poslední době nemile překvapena, když zjistila, že pojišťovny zvyšují sazby povinného ručení a havarijního pojištění. „Pojišťovny se v létě začaly odvolávat na statistiky škodních událostí, začaly tvrdit, že na pojistném prodělávají, a přišly s minimálními sazbami. A to, co se děje, velice připomíná kartel,“ uvedl zástupce generálního tajemníka sdružení Vojtěch Hromíř.

Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů však podle něj toto označení odmítá. Z analýz škodních událostí, které kancelář vždy po šesti měsících zpracovává, totiž vyplývá, že tahač má velkou „škodlivost“ – podle kanceláře 46 procent, tedy v podstatě každý druhý tahač má nějakou škodní událost a škody u tahačů o 22 procent převyšují vybrané pojistné. Právě proto pojišťovny podle Jakuba Hradce zvýšily pojistné.

(lan)

spinner