16. května 2013
HAMBURK (16.5.) – Přístav Hamburk zažil tento týden důležitou návštěvu: na pozvání Jürgena Klimke, člena Bundestagu za CDU/CSU, předsedy sekce Labe, přicestovala do hanzovního města významná česká delegace vedená senátory Petrem Bratským a Karlem Korytářem, aby získala informace o labské politice a propojení přístavu Hamburk s jeho tradičním zázemím, včetně regionu České republiky.
K objasnění projektu infrastruktury v přístavu Hamburk pozval v pondělí Hafen Hamburg Marketing e.V. spolu s Jürgenem Klimke českou delegaci na projížďku přístavem, které se účastnili vedle Claudie Roller, předsedkyně představenstva Hafen Hamburg Marketing (HHM) i zástupci Hamburské přístavní správy (HPA) a Hamburg Hafen und Logistik AG (HHLA). Během plavby bylo dostatek příležitostí diskutovat o nutnosti výstavby horního a středního Labe, která by umožňovala trvalou splavnost Labe.
Navíc došlo na výměnu názorů o plánované výstavbě plavebního stupně v Děčíně: čeští hosté se během plavby vyslovili pro důraznou podporu rychlé realizace výstavby plavebního stupně v Děčíně a úpravy úseku Labe na českém území v návaznosti na německé stavební plány. Ještě v letošním roce plánuje Hafen Hamburg Marketing představit význam této výstavby z pohledu hamburské strany.
Tato prezentace se uskuteční v rámci informativního setkání o vnitrozemské plavbě, které se má konat v Praze před českými poslanci a zástupci Ministerstva dopravy. Návštěvu české delegace završila úterní prohlídka kontejnerového terminálu Altenwerder, který patří firmě HHLA.
Přístav Hamburk představuje pro Českou a Slovenskou republiku skutečnou bránu do světa. Kolem 55 procent kontejnerizovaného zámořského zboží z našeho tržního regionu jde přes hamburský přístav. K hlavním dovozním artiklům České republiky přes hamburský přístav patří oblečení, elektronické výrobky, ostatní konzumní zboží a autopříslušenství. Z České republiky se přes hamburský přístav nejvíce vyváží řezivo, papír, lepenka, umělé hmoty, autopříslušenství, přístroje k výrobě a distribuci elektrické energie a stavební materiál.
Prostřednictvím Labe a s ním spojených řek a kanálů má Česká republika velmi dobré spojení s metropolitním regionem Hamburk, včetně námořního přístavu Hamburk. Přeprava zboží na říčních lodích via Hamburk je ekologická a příznivá k životnímu prostředí. Pro intenzivnější využití vodní cesty Labe jsou však nutné rekonstrukce a opatření pro výstavbu, aby splavnost říčního toku byla celoroční. Bez tohoto předpokladu nebude možné spolehlivě vyvíjet logistické koncepty s ohledem na vodní cestu Labe.