7. prosince 2012
PLZEŇ (7.12.) – Podle stínového ministra dopravy za ČSSD a hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance je naprosto nelogické, aby ekologická doprava platila ekologickou daň. Její snížení, nebo zrušení, by navíc pomohlo při řešení dramatické situace v ČD Cargo.
„Platby za energii představují výrazné náklady tohoto národního dopravce nákladů po kolejích. Z výpočtů navíc vyplývá, že by každé snížení této daně o jedno procento mohlo zachránit až 16 pracovních míst,“ řekl Chovanec po jednání s ministrem průmyslu Martinem Kubou. Stát by měl jednoznačně deklarovat prioritu a podporu železniční dopravě. Kromě snížení ekologické daně by to mohla být například i obdoba zelené nafty pro náklady jedoucí po kolejích.
Záchranný plán pro ČD Cargo bude hlavním tématem schůzky ministra průmyslu s představiteli železničních odborů, kterou Chovanec inicioval. „Jednání je naplánováno na příští týden a řešení musí přijít rychle. V opačném případě již nebude, co zachraňovat,“ prohlásil Chovanec.
Například Federace strojvůdců se obává, že management ČD Cargo připravuje propouštění několika tisíc zaměstnanců, zrušení kusových zásilek a plíživou privatizaci podniku. „Opustí-li ČD Cargo některé tratě, znamená to jejich brzký zánik. Skončila by tak nejen nákladní, ale i osobní přeprava po železnici na mnoha místech republiky. Propouštělo by nejen Cargo, ale i mateřská společnost České dráhy,“ prohlásil prezident federace Jindřich Hlas. Podle něho je jasné, že stávající vážnou situaci státního podniku již není schopen zvládnout management ČD Cargo a Českých drah. Řešení je na straně vlády a parlamentu.
„Zachování nákladní železniční dopravy a tisíců pracovních míst je aktuální prioritou. Budu jednat s odboráři, managementem, s představiteli ministerstev i poslanci. Řešení situace v ČD Cargo není jednoduché, ale existuje. Chci ho hledat se všemi, kteří myslí záchranu podniku vážně a seriózně,“ doplnil Chovanec.