23. ledna 2013
PLZEŇ (23.1.) – Vláda chce znovu obejít memorandum, které mělo stabilizovat situaci na železničním trhu a připravit ho na liberalizaci. Díky tomuto návrhu by kraje následujících osm let dostávaly na železniční dopravu méně peněz, než bylo dohodnuto,“ reagoval stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec na plán ministra dopravy Zbyňka Stanjury změnit systém financování regionální železniční dopravy.
Podle Chovance se opět ukazuje, že jakákoli dohoda s vládou je obtížně představitelná, protože, když se to nehodí, nechtějí úmluvy pravicoví ministři dodržovat. Dohoda s vládou se tak stává jen kusem papíru. Podle ČSSD je plán ministerstva dopravy další z pokusu vlády, jak finančně destabilizovat kraje. S exministrem Pavlem Dobešem prý bylo jasně dohodnuto, že memorandum projedná Poslanecká sněmovna PČR. „Byly dohodnuté konkrétní částky pro jednotlivé kraje, včetně parametrů, jak tyto částky navyšovat o inflaci v budoucích letech. Bohužel s nástupem ministra Stanjury diskuse skončila v koši a začínáme znovu od začátku,“ tvrdí Chovanec.
Ministr Stanjura by se měl podle ČSSD zabývat tím, jak stabilizovat celý sektor dopravy, včetně veřejné hromadné. „Změna rozpočtového určení daní ve prospěch krajů je bezesporu nutná a potřebná. Nejde však jen o železnice. Dlouhodobě je například podfinancovaná i údržba a výstavba silnic II. a III. tříd,“ tvrdí Chovanec.
Podle něho musí být připraven komplexní návrh, který bude znamenat výrazný posun ve financování krajů. Měl by se navíc týkat všech činností, které regionům díky vládním krokům přibyly. „Jednání se nebráníme, ale nemůže to vypadat tak jako teď, kdy má ještě před jeho zahájením již ministr jasno v tom, jaký má být výsledek,“ doplňuje Chovanec.
Ministerstvo dopravy plánuje, že peníze na provoz regionálních vlaků už nepotečou přes ministerstvo dopravy, ale kraje by místo toho měly více získat z vybraných daní. Bylo by pak na rozhodnutí samotných krajů, na co by vybrané peníze použily. Ročně jde o 2,6 miliardy Kč.