18. prosince 2014
Nedávná hospodářská krize se podepsala na všech druzích dopravy, včetně té kombinované (KD). Řada kombioperátorů v Evropě se dostala do problémů, několik zavedených linek železnice-silnice bylo nutno zrušit. Problémy se nevyhnuly ani takzvaným mořským dálnicím – přepravě kamionů, respektive návěsů na námořních lodích podél evropských břehů. Hospodářské oživení však i zde ukazuje světlo na konci tunelu; zmíníme některé kroky ve prospěch intermodality, ke kterým dochází s letošním podzimem.
V německém Norimberku uspořádaly nedávno dvě silné nevládní organizace první Mezinárodní intermodální kongres. Hlavními pořadateli byly Svaz německých dopravních podniků (VDV) a Spolkový svaz materiálního hospodářství, nákupu a logistiky. Sto čtyřicet účastníků bylo zajedno, že kombinovaná doprava musí více pracovat na své efektivnosti. Na významu získává potřeba zlepšit komunikaci – a nemusí to být kdovíjak drahé. Jde o systémy jako Log-on, umožňující výměnu informací mezi operátory a truckery a zábranu frontám vozidel na terminálech. Vedle výrazného zlepšení informací je žádoucí zvýšení kvality a zjednodušení fakturace.
Signálem pro vlády je potřeba budování infrastruktury, která má rozhodující vliv na růst KD. Švýcarská nákladní dráha SBB Cargo třeba informovala o výstavbě tunelů ve své zemi, kterých KD využije pro spojení mezi terminály v konkurenci s kamiony. Aktuální je také rozšiřování terminálů, aby se mnohde umožnil překlad v celé délce vlaků. Firma TX poukázala na vysoké fixní náklady KD („nejsme žádný pružný systém“), a hledá proto partnery ochotné bez velkého rizika pro operátora vlaky naplňovat. Aby se jezdilo se ziskem, musí se vlaky vytěžovat na 95 procent. Bylo by vůbec dobré, kdyby politika přicházela s dalšími přímými pozitivními akcenty ve prospěch KD. Vlaky o délce 1000 metrů by se snad mohly stát reálným tématem. Avšak již zvýšení vlakové délky v Evropě na jednotných 750 metrů by bylo velkou pomocí pro produktivitu.
Respektovaná nevládní organizace na úseku KD, Mezinárodní unie kombinované dopravy silnice-železnice (UIRR) se sídlem v Bruselu, načasovala oslovení Evropské komise EU na počátek jejího nového formování vzápětí po letošních švestkách; vydala při té příležitosti dokument s názvem Očekávání kombinované dopravy od dopravní politiky EU. Přichází zde se třemi hlavními přáními provozovatelů evropské intermodální a kombinované dopravy: předně jde o to vytvářet vybalancovaný regulační hrací prostor v dopravě, dále zvýšit konkurenční schopnost železnice přijetím 4. drážního balíčku a konečně přijmout přechodná politická opatření, jež vykompenzují kombidopravě regulační nerovnováhy, dokud nebudou upraveny. Nato následuje návrh na sedmero legislativních kroků, jež se jeví jako nezbytné v příštích pěti letech. Převážně jde o novely existujících směrnic a předpisů EU.
Samotná Evropská komise EU, letos odcházející i ta nová přicházející, pokud jde o KD zatím žádný „kombi-zázrak“ nezjevila. Jedno je jasné: letos skončil podpůrný program Marco Polo, který fungoval od roku 2003 pro stimulaci přesunu přímé silniční dopravy zboží na zelenější dopravní obory. Pro uvedený účel se dává do chodu nový souhrnný fondový program CEF Zařízení pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility). Z jeho prostředků se budou podporovat do roku 2020 infrastrukturní projekty a také podniky, které vyvíjejí logistická řešení, jež jsou přátelská životnímu prostředí.
K inovaci dochází v technice překladu návěsů na vagony: jmenuje se Nikrasa. Má jít o 44. systém vyvinutý pro tuto činnost. A důvod? Jenom v SRN je registrováno kolem 300 tisíc návěsů, z nichž 85 procent nelze přenášet pomocí jeřábů. Po Evropě jich jezdí jeden milion. Nu a Nikrasa – německý patent – umožňuje přenášet takovou dopravní techniku pomocí rámu, na který se s návěsem najíždí, který se zvedá a kterýžto rám zůstane na vagonu. Prvním provozovatelem je firma TX Logistik. Závěrem o mezinárodních akcích ještě před koncem tohoto roku. Především šlo o Intermodal Europe 2014, konferenci a výstavu konanou v polovině listopadu v Rotterdamu. Těžiště bylo v ujasnění posledního vývoje přepravy kontejnerů po moři a v následných dopravách ke konečným zákazníkům. Třídenní akce se účastnilo skoro deset tisíc osob z celého světa. V prvním prosincovém týdnu se koná v Bruselu Intermodální dopravní konference, kterou pořádá výše zmíněná unie UIRR u příležitosti své mimořádné valné hromady.
Jiří Kladiva