Komentář Jiřího Kladivy

Co přinesl rok 2014 v dopravě

Co přinesl rok 2014 v dopravě

Svět a Evropa si ujasnily, jak jsou na tom jednotlivé státy s úrovní dopravy a logistiky. Světová banka vydala po dvou letech nové pořadí 190 zemí světa podle jejího Indexu logistické výkonnosti a EU přišla poprvé se Srovnávacím přehledem dopravy členských zemí. V prvním případě je na prvním místě Německo (ČR 32), ve druhém získalo nejvíce bodů Nizozemsko před Německem a Švédskem (ČR 17).

Hlavním tahounem pozemní přepravy zboží v Evropě byla letos opět silniční doprava. Nadále zůstalo v politické hře otevřeno prodloužení povolené délky silničních souprav na 25,25 metru. EU nepochodila s liberalizací silniční kabotáže, řada zemí západní Evropy se vyslovila proti. Argumentem byl tak zvaný sociální dumping u nasazování řidičů z „laciných zemí“. Tento druh nevítané konkurence měl přispět k dalším bankrotům autodopravců. Zpoplatňování dopravních cest dále pokračovalo: řada států se rozhodla nově zavést mýtné na dálniční síti, jiné je zase rozšiřují mimo dálnice také na dálkové silnice, všeobecně se chystalo zvýšení sazeb mýtného. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU otevřela spolu s agenturou OSN záležitost korupce v dopravě a vyzvala celý obor ke spolupráci při jejím odhalování. ČESMAD Bohemia vydal své první Všeobecné přepravní podmínky.

V železniční dopravě se situace dopravců stát od státu různila. Po překonané krizi se ukazuje, že evropský drážní sektor má zlepšenou výkonnost, solidní produktivitu a je schopen sehrávat významnou roli v národních exportech. Tento sektor letos přímo zaměstnává v rámci provozu vlaků a managementu drážní infrastruktury 1,06 milionu osob a generuje obrat ve výši 66 miliard €. Po řadě let reforem a reorganizací se sektorová produktivita zvyšuje. Řada nákladních dopravců však je v nelehké situaci, což se týká také ČD Cargo a dopravců některých okolních států, kde se podniky potýkají se ztrátovostí. Ve hře jsou nadále vstupy zahraničních investorů. Dopravně-politicky je ze strany EU nedořešena problematika liberalizace a oddělení drážního provozu od infrastruktury. Proti němu se postavilo jednoznačně Německo za nejvyšší domácí podpory a částečně mu sekundují Francie i Rakousko.

V námořní dopravě najíždělo přístavy více největších kontejnerových lodí na světě (kolem 18 tisíc TEU), přičemž loděnice hlavně v Asii dostaly zakázky na výrobu řady dalších. Obrat zboží šel nahoru hlavně v čínské relaci, stejně tak ceny. Mezi rejdaři vznikaly nové aliance a fúze. Tři největší liniová rejdařství Maersk Line, MCS a CMA CGM měla připravenu alianci „P3“, předběžně schválenou úřady USA a EU, avšak nepovolenou Čínou, což přijalo množství odesílatelů a speditérů s ulehčením. Dopravci v současnosti poukazují na zvýšení nákladů, jež přinesou připravená omezení obsahu síry v námořním palivu hlavně na severoevropských trasách.

V letecké nákladní dopravě dosahovaly největšího nárůstu objemu přepraveného zboží aerolinky z prostoru Asie – Pacifik, sledovány podniky ze Severní Ameriky a Středního východu. Dopravci z Evropy a Latinské Ameriky zaznamenali v průměru stagnaci. Na Světovém summitu letecké dopravy v katarském Dauhá bylo vzpomenuto 100 let existence pravidelného komerčního létání. To začalo přeletem zátoky Tampa Bay na Floridě 1. ledna 1914. Jinak v pouštních státech Arabského zálivu vznikají megacentra letecké dopravy 21. století, zatímco mnoha problémy zatížené evropské aerolinky včetně ČSA se dostávají na okraj. Například s padesáti novými objednávkami bude mít společnost Emirates 140 velkopros­torových letadel Airbus A380. Etihad, sídlící v Abú Dhabí sází mimo jiné na převzetí řady evropských dopravců v problémech. Všeobecně se uznává, že pokud má hlavně v Evropě tradiční letecké zboží přežít, musí se dramaticky změnit. Je zarážející, že jen 0,01 procenta všech nákladních listů bylo vybavováno jako e-freight. Na trhu air-carga chybí údajně mezipodnikové odhodlání realizovat nové koncepce IT.

Z mnoha letošních logistických témat a akcí zmiňme říjnový 31. logistický kongres v Německu jakožto světové logistické jedničce (viz úvod výše) se čtyřmi tisíci účastníky – a zejména přijatým pozičním dokumentem „Logistika a IT jako inspirátory inovací v hospodářství Německa – nová vedoucí role logistiky v informační technologii“. Formulován je požadavek, aby logistika vzala do budoucna vývoj svých softwarů více do vlastních rukou. U nás měla před závěrem roku již tradičně vysokou úroveň mezinárodní logistická konference Speedchain 2014 pořádaná Reliantem – s kvalitním pokrytím aktuálních logistických témat.

Závěrem zmíníme hlavní letošní plány a počiny v dopravní infrastruktuře. Chystá se 72 kilometrů dlouhý odlehčovací kanál, paralelní se 163 kilometry dlouhým Suezským průplavem – náklad kolem čtyř miliard USD, milion nových pracovních míst. Panamský kanál oslavil 15. srpna 100 let svého fungování a v příštím roce bude zakončeno jeho rozšíření pro megalodě, cena přestavby 5,25 miliardy USD. Ještě před koncem letošního roku měly začít práce na konkurenčním kanále v Nikaragui, staví skupina HKND z Hongkongu – cena 40 miliard USD. Emirát Dubaj rozšíří za 32 miliard USD své letiště Dubai World Central Airport na kapacitu 16 milionů tun zboží a 200 milionů cestujících za rok. Kazachstán se stane mezinárodní křižovatkou – pokračují nejen práce na „nové hedvábné cestě“ z Číny do centrální Asie a do Evropy výstavbou rozsáhlých terminálů, ale na podzim šel do plného provozu severojižní drážní koridor podél Kaspického moře do Íránu a k Perskému zálivu.

Jiří Kladiva

spinner