30. září 2004
Snad nikdy neměli dopraváci vládu tak v hrsti jako tentokrát: ministerský předseda je původním povoláním nádražák, navíc čekatel na „nóbl“ místo strojvůdce, a ministr dopravy nyní působí dokonce jako vicepremiér. Také do vládního prohlášení se toho přece jen z dopravy dostalo poměrně dost a ministr dopravy se zdá být ve staronové vládě smělejší.
A jak je tomu s významem dopravy v obměněné Evropské komisi? Když její nový předseda José Durao Barosso oznámil obsazení svého týmu komisařů, mohlo se na první pohled zdát, že význam evropské dopravy byl navýsost oceněn přidělením příslušného postu Francii. Tato velmoc je motorem evropské integrace a doprava nyní potřebuje prestižní podporu, neboť od podzimu končí její tandem s energetikou, v němž se mnohdy pod společnou komisařkou docela pohodlně vezla.
Na druhý pohled, který bere v úvahu širší mezinárodní odezvu, je to však pro dopravu citelně horší. Nový dopravní komisař Jacques Barrot (67) si údajně notně pohoršil ve srovnání s postem komisaře pro regionální rozvoj (s rozvojovými fondy), který zastával od jara. Za jeho silný handicap se pokládá neznalost angličtiny (což je ostatně i případ Vladimíra Špidly). Přidělení méně významné dopravy Francii má být údajně trestem pro prezidenta Jaquese Chiraca za jeho aroganci a také za to, že do komise nenavrhl některou „těžkou váhu“. Jacques Barrot je sice známý doma (30 let byl poslancem a několikrát ministrem), ale nikoli v zahraničí.
Když se na stole předsedy komise scházely návrhy na nové komisaře, kandidatura „těžké váhy“ z Nizozemska byla jednoznačná: představovala ji Neelie Kroesová, ministryně dopravy z 90. let a evropská dopravní odbornice první kategorie. Avšak prezident José Durao Barosso jí nepřisoudil podle očekávání takřka jistou dopravu, ale zřejmě delikátnější hospodářskou soutěž.
Řekněme si ještě, kteří budoucí komisaři EU jsou nejdůležitější pro dopravní a logistický sektor. Pochopitelně Jacques Barrot (Francie), dále Ingrida Udreová z Litvy jako komisařka pro daňovou a celní unii, Charlie McCreevy z Irska odpovědný za společný trh a služby, již uvedená Neelie Kroesová z Nizozemska, která má v popisu práce hospodářskou soutěž, a pro nás známá postava z přístupových jednání Günter Verheugen z Německa, nyní komisař pro průmysl a podnikání.
Září přináší také zajímavé mezinárodní dopravní prognózy jak pro zbytek letošního roku, tak pro rok příští. Kupříkladu basilejská prognostická a poradenská organizace ProgTrans předpovídá pro příští rok v Evropě nárůst dopravních výkonů o 2,4 procenta. V pozemní dopravě má nadále největší nárůst vykazovat silniční doprava, a to o tři procenta. Měla by růst i železnice (o 2,6 procenta) a vnitrozemská plavba (o 1,8 procenta). V letecké dopravě zboží se očekává zvýšení o 5,1 procenta. Předpověď pro období do roku 2008 je ještě příznivější a u pozemní dopravy má dosáhnout 2,7 procenta. V odhadech není uvedena místní doprava do 50 kilometrů. Čísla potěšitelná pro dopravce všech dopravních oborů však znamenají, že přes veškeré snahy dopravní politiky se nedaří zastavit největší nárůst u silniční dopravy, která získává další část dopravního trhu.
Celkový růst již tak velmi silné veškeré dopravy však u mnohých vyvolává i velké znepokojení. Například německá opoziční koalice CDU/CSU se proto snaží svým dokumentem Vyšší hospodářský růst cestou moderní infrastruktury působit na spolkovou vládu, aby v rozpočtu pro rok 2005 zvýšila prostředky na investice do dopravní infrastruktury alespoň o tři miliardy € (93 miliard Kč). Naproti tomu Dopravní klub Německa (VCD) uvádí, že návrh opozice ukazuje na její odtrženost od reality – neříká totiž, kde tuto částku vzít a nekrást.
Jiří Kladiva