Bezpečnost silničního provozu

ČR stále zaostává v počtu obětí dopravních nehod za evropským průměrem

ČR stále zaostává v počtu obětí dopravních nehod za evropským
průměrem

PRAHA (14.1.) – Evropská unie v roce 2012 vykázala 55 usmrcených účastníků dopravních nehod na jeden milion obyvatel, Česká republika zaznamenala na stejný počet obyvatel 71 usmrcených, tedy skoro o 30 procent horší výsledek. V rámci EU se tak společně s Portugalskem umístila na 19. až 20. místě. Vyplývá to z informací oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

„Tento výsledek není příliš lichotivý a je jedním z důvodů, proč je nutné věnovat maximální pozornost plnění strategických cílů daných aktuální Národní strategií bezpečnosti silničního provozu 2011–2020 (ve zkratce NSBSP), která především ukládá do roku 2020 snížit v ČR počet usmrcených v silničním provozu na úroveň průměru států EU,“ říká šéf tohoto oddělení Roman Budský.

V roce 2012 zemřelo na českých silnicích do 24 hodin po nehodě 681 osob (o 33 více, než připouštěla NSBSP), těžce zraněno bylo 2 986 jedinců (o 90 méně oproti předpokladu NSBSP). Rok 2013 byl pro české motoristy méně tragický – do 24 hodin po nehodě zemřelo 583 osob (o 13 méně oproti předpokladu NSBSP), těžce zraněných bylo 2 782 jedinců (přičemž NSBSP připouštěla maximálně 2 937 případů). Usmrcených tak bylo oproti roku 2012 méně o 14,4 procenta, těžce zraněných o 6,8 procenta.

NSBSP kromě výše uvedených strategických cílů definuje devět dílčích cílů – jedná se o nejproblémovější skupiny účastníků silničního provozu a nejnebezpečnější rizikové faktory chování v silničním provozu. Splnění úkolů daných dílčími cíli (tedy maximálně přípustného počtu usmrcených a těžce zraněných) je klíčovým faktorem pro splnění cílů strategických. Jaké výsledky byly zaznamenány v roce 2013? U motocyklistů, mladých řidičů, seniorů, alkoholu a drog, nepřiměřené rychlosti jízdy a agresivního způsobu jízdy nebyly u evidovaného počtu usmrcených a těžce zraněných překročeny předpoklady dané NSBSP, u dětí došlo u těžce zraněných o překročení max. přípustného počtu o jednoho jedince (i tak ovšem došlo ke snížení o sedm případů oproti roku 2012), u chodců nebyl splněn ani jeden z cílů (dokonce došlo ke zvýšení počtu usmrcených a těžce zraněných oproti roku 2012), u cyklistů byl dosažen stejný výsledek, ovšem oproti roku předchozímu je zaznamenán u usmrcených i těžce zraněných pokles.

Mezi jednotlivými kraji panují v oblasti plnění strategických i dílčích cílů nemalé rozdíly. Zatímco šest z nich nepřekročilo maximální přípustné počty usmrcených ani těžce zraněných, osm zbývajících již tak úspěšných nebylo (údaje v tabulce uvádějí odchylku od max. přípustných počtů v procentech). Pro rok 2014 připouští aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu maximálně 549 usmrcených do 24 hodin po nehodě a maximálně 2 804 těžce zraněných.

(tj)

spinner