Letecký provoz

Díky zkrácení letových koridorů by cestující mohli ušetřit za letenky

Díky zkrácení letových koridorů by cestující mohli ušetřit za letenky

ŠTRASBURK (12.6.) – Evropská komise představila návrh na sjednocení vzdušného prostoru nad zeměmi EU, které by mělo ve výsledku zkrátit letové vzdálenosti a ušetřit evropským aerolinkám miliardy € ročně. Díky levnějším letenkám by z opatření mohli těžit i cestující. Záměry komise se ale v některých zemích nelíbí zaměstnancům řízení letového provozu, a proto z obavy před budoucím rušením pracovních míst zahájili stávku.

Plány na vytvoření „jednotného nebe" (Single European Sky, SES) komise prosazuje dlouhodobě. Prvním krokem byla výzva z roku 2004 k vytvoření devíti dílčích přeshraničních vzdušných prostorů, a to do konce roku 2012. Většina zemí a jejich leteckých úřadů ale tomuto plánu vzdorovala, proto tyto prostory dodnes plně nefungují. „Naše aerolinky a jejich cestující museli po více než deset let trpět omezení provozu a překračování stanovených lhůt na cestě k jednotnému nebi. Tímto způsobem už dál pokračovat nemůžeme," uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Komise chce teď své záměry prosazovat důsledněji, a stanovila proto přísnější časový harmonogram a tresty pro státy, které budou jednotné nebe nadále bojkotovat. Těmto zemím bude hrozit žaloba pro porušení unijního práva u Soudního dvora EU a spolu s ní případné peněžité pokuty.

Rozdrobení vzdušného prostoru nad Evropou podle komise poškozuje celé odvětví. Argumentuje přitom příkladem Spojených států, které ve vzdušném prostoru o velikosti toho unijního zvládají odbavit dvojnásobné množství letů s polovičními náklady. Podle propočtů unijních úředníků je každý let kvůli rozkouskovanému nebi v průměru o 42 kilometrů delší, než by mohl být. Ročně se tak utratí až o pět miliard eur víc, než kdyby byl vzdušný prostor jednotný. Kvůli emisím také více trpí životní prostředí.

Předpokládá se, že v následujících deseti až dvaceti letech se letecký provoz výrazně zintenzivní; letů by mohlo přibýt až o 50 procent. Už teď přitom 440 letišti v EU každoročně projde 800 milionů cestujících. Zaměstnanci letového provozu představy EK kritizují, podle nich by jejich realizace přinesla rušení pracovních míst. Ve Francii proto dnes začala třídenní stávka leteckých dispečerů, kvůli které byla zrušena více než čtvrtina plánovaných spojů. Ke stávce se mají ve středu přidat zaměstnanci v dalších šesti zemích EU.

(čtk)

spinner