24. listopadu 2005
Až polovinu přízemního ozonu, který vzniká působením řady škodlivin (prekurzorů přízemního ozonu, jako jsou NOx, VOC a další) za spolupůsobení slunečního záření, mají podle odborných odhadů na svědomí různé druhy motorové dopravy. Protože počet slunečných dnů kolísá z roku na rok, kolísá i počet obětí přízemního ozonu. S ozonem, molekulou kyslíku se třemi atomy, má lidstvo dvojí trápení. Stratosférického ozonu, který chrání povrch Země před smrtícími kosmickými paprsky, je nedostatek, protože jej ničí freony, látky v minulosti masově vyráběné a neodpovědně vypouštěné do ovzduší. Zastavení jejich výroby bylo nutné, freony však do stratosféry stoupají dvacet let a dalších 60 až 80 let v ní ničí ozon. Problémů s ozonovou dírou se tedy nelze zbavit jen tak. Druhým velkým problémem je přízemní ozon. Podle expertů EU zabíjí v Evropě každý rok asi 20 tisíc lidí. Před nedávnem byl zveřejněn odhadovaný počet obětí přízemního ozonu i v ČR, a to za roky 1999, 2000 a 2003. V roce 1999 přízemní ozon údajně způsobil smrt 235 osob, v následujícím roce 579 osob, a v roce 2003 dokonce 641 osob. Polovina těchto obětí zemřela v důsledku vlivu různých druhů motorové dopravy, pro něž jsou rozhodujícím prekurzorem přízemního ozonu oxidy dusíku NOx. Ekonomické ocenění 320,5 osoby (ztráty způsobené nucenou pracovní nečinností osob v produktivním věku a náklady na jejich léčení) činilo v roce 2003 asi 2,585 miliardy Kč. Vyjdeme-li z rozhodující vazby prekurzorů přízemního ozonu na NOx a z výše jejich odhadovaných emisí z jednotlivých druhů motorové dopravy, podílí se silniční nákladní doprava na této částce 40,921 procenta (1058 miliony Kč), individuální automobilová doprava 24,092 procenta (623 miliony Kč), linkové autobusy 11,869 procenta (397 miliony Kč), letecká doprava 8,060 procenta (208 mi-liony Kč), autobusy MHD 7,883 pro- centa (204 miliony Kč), motorová trakce železniční dopravy 6,554 procenta (169 miliony Kč) a vodní doprava 0,620 procenta (16 milio- ny Kč). Rozdíl nekalkulovaných nákladů a výnosů silniční a železniční dopravy v České republice v roce 2003 (viz údaje z tabulky 1) činil 28,996 mi- liardy Kč (bez 2,02 miliardy Kč na úvěry na obnovu vozového parku MHD a bez pro železnici škodlivé železniční přeložky v Mladé Boleslavi – Slovance). Veřejné náklady na infrastrukturu MHD přitom obvykle zahrnují jen státní dotace na výstavbu metra. Pro roky 1993 a 1995 chybí korekce za emise CO2 na výrobu elektřiny pro elektrické trakce dopravy. Uvedená časová řada však není plně srovnatelná, neboť ekonomické ocenění obětí přízemního ozonu z motorové dopravy je zatím vypočteno a zahrnuto jen pro roky 1999, 2000 a 2003. Rozdíl se tak pohyboval mezi 9,654 až 33 miliardami Kč za rok, v letech 1995 až 2003 mezi 21 až 33 mi- liardami Kč za rok (celkové údaje viz tabulka 2). Reálně však saldo bylo poněkud vyšší, neboť se řadu objemově menších položek, které produkuje především silniční doprava, nepodařilo vypočítat. Ing. Jan Zeman, CSc.
Nekalkulované náklady a výnosy základních druhů dopravy
v ČR v roce 2003 včetně škod způsobených přízemním ozonem Druh
nákladů Silniční Železniční Vodní Letecká MHD Celkem Veřejné na
dopravní infrastrukturu 28,336 13,054 1,197 0,009 0,485 43,081 Stát a města
na obnovu vozidel 0,237 0 0 0 1,796 2,033 Veřejné na osobní dopravu 3,121
7,268 0 0 11,158 21,547 Výdaje na dopravní policii ČR 3,008 0,011 0 0 0,012
3,031 Daňové úlevy 4,897 0,002 0,171 3,470 0,675 9,215
- Externí škody na zdraví lidí
- vlivem nehod 27,516 0,028 0 0 0,096 27,640
- vlivem hluku 10,272 0,641 0 0,004 1,555 12,472
- vlivem emisí CO, NOx, VOC, 17,165 0,267 0,014 0,171 2,214 19,831
SO2, PM včetně el.
- vlivem přízemního ozonu 1,988 0,169 0,016 0,208 0,204 2,585
Emise CO2 celkem včetně el. 5,706 0,294 0,027 0,664 0,342 7,033 Vraky automobilů 0,618 0 0 0 0 0,618 Hrubé nekalkulované náklady 102,864 21,832 1,425 4,489 18,537 149,086 Čisté nekalkulované náklady pěti druhů dopravy v ČR Hrubé nekalkulované náklady 102,864 21,832 1,425 4,489 18,537 149,086 Spotřební daň za pohonné hmoty 46,585 2,049 0,011 0 1,977 50,622 Platby za silnice 7,500 0 0 0 0 7,500 Čisté nekalkulované náklady 48,779 19,783 1,414 4,489 16,560 90,964 Doplňující údaje o pěti základních druzích dopravy v ČR Druh nákladů Silniční Železniční Vodní Letecká MHD Celkem Náklady na dopravní 28,336 20,409 1,197 2,003 0,585 52,530 infrastrukturu celkem Škody na vozidlech 9,334 0,213 – – 0,034 9,431 Zábor půdy v % 84,550 14,250 0,150 1,050 – 100,000
Vývoj rozdílu čistých nekalkulovaných nákladů a výnosů silniční a
Železniční dopravy v České republice v letech 1993 aŽ 2003
Rok Částka (v mld. Kč)
1993 9,654
1994 14,837
1995 27,659
1996 30,114
1997 32,198
1998 32,961
1999 26,820
2000 26,504
2001 21,198
2002 27,179
2003 28,996