8. prosince 2014
PRAHA (7. 12.) – Nevládní organizace Dopravní federace, která sdružuje ekologické a protikorupční organizace s cílem prosadit moderní koncepci dopravy a vytvořit prostor pro zdravý a bezpečný život občanů, vidí před novým ministrem dopravy tři akutní úkoly: musí řešit stav čerpání končícího a přípravu nového Operačního programu Doprava, otázku zákona o liniových stavbách a budoucí nastavení mýtného systému.
Vážným problémem vyplývajícím z nekoncepční praxe resortu dopravy je prý nedostatečné čerpání prostředků z fondů EU. Za OPD na roky 2007 – 2013 Česko dosud předložilo Evropské komisi ke schválení proplacení certifikované výdaje ve výši pouhých 55,8 procenta z celkové alokace. To je u programu s rozpočtem 140 miliard korun žalostně málo. Navíc ne všechny výdaje musí EK schválit – v „nejdivočejších“ dobách realizace OPD zavedla EK na předkládané výdaje plošnou redukci ve výši 10 procent.
Kromě hledání možností k dočerpání OPD se nový ministr musí zaměřit na dopracování návrhu nového OPD na období 2014 – 2020. Zde EK požaduje navýšit prostředky pro transevropské železniční tahy a navázat projekty na schválené strategické dokumenty, například týkající se ochrany ovzduší a snižování emisí CO2. Pro schválení nového OPD potřebuje Česko také dopracovat strategie, ze kterých mají projekty vycházet, např. plány na podporu veřejné hromadné dopravy či využití alternativních paliv v dopravě. Komise dále upozorňuje na nereflektování potřeby dosažení cíle „nezabírání žádné půdy navíc“ (no net land take) do roku 2050.
U návaznosti projektů na schválené strategické dokumenty je potřeba zmínit i otázku navrhovaného zákona o liniových stavbách, jehož návrh nyní připomínkují jednotlivá ministerstva. Tato norma může situaci ohledně budoucího schvalování projektů OPD ze strany EK ještě zkomplikovat. Bývalý ministr dopravy Prachař takto navrhl uzákonit tzv. Plán potřeb, tedy harmonogram budoucí výstavby dopravní infrastruktury. V současné době vymezuje hlavní dopravní stavby vládní Politika územního rozvoje. Navrhovaná forma zákona by napříště přenesla odpovědnost za vývoj dopravní sítě z vlády na parlament, zrušila proces odborného posouzení vlivu tohoto plánu na životní prostředí (tzv. SEA) a vyloučila diskusi s veřejností. Navíc by vnesla další chaos do pravidel pro povolování staveb. Nový ministr by měl tento zbytečný zákon odmítnout. Naopak by měl začít pracovat na zpřesnění Politiky územního rozvoje v rámci probíhající přípravy její aktualizace a spolupracovat s vládními kolegy na zefektivnění společných pravidel rozhodování o stavbách.
Pokud jde o zajištění fungování a rozvoje mýtného systému po roce 2016, je ve skluzu proces výběru nového provozovatele. Mnohem závažnější je však skutečnost, že stát prostřednictvím Ministerstva dopravy zatím nebyl schopen jasně říci, co od nového mýtného systému očekává. Diskuse k funkci a podobě budoucího mýtného systému zcela chybí. Veškerou práci i odpovědnost plánovalo ministerstvo přesunout na projektového manažera, jehož působení je však v současné době vzhledem k neukončené veřejné zakázce na jeho výběr nejisté. Dopravní federace prosazuje, aby ČR v mýtném systému akcentovala kromě ekonomických také ekologické a sociální přínosy a zohlednila potřebu zamezit objíždění zpoplatněných komunikací po silnicích nižších tříd.
(tj)