16. března 2013
Vedoucí představitelé 27 členských zemí Evropské unie dospěli 8. února k dohodě o rozpočtu Evropské unie na příštích sedm let (viz DN 8/13). Na projekty dopravní infrastruktury v něm bude vyčleněno 23 miliard €, o třetinu méně, než se předpokládalo původně (32 miliard €). Evropský dopravní sektor sice dohodu přivítal, ale současně vyjádřil zklamání nad zkrácením rozpočtové kapitoly.
Podle společného prohlášení zástupců dopravního sektoru škrty svědčí o tom, že „navzdory politickým proklamacím není doprava, respektive mobilita prioritní položkou nového evropského rozpočtu“. Sdružení evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ uvedlo, že 23 miliard € je výrazným krokem vpřed ve srovnání s osmi miliardami, které byly vyčleněny na podporu výstavby transevropských dopravních sítí TEN-T v letech 2007 až 2013. Snížení původního rozpočtu podle názoru členů CER přesto vážně omezí realizaci plánu rozvoje dopravní infrastruktury tak, jak jej vytvářela Evropská komise v posledních třech letech ve spolupráci s členskými státy a dalšími zainteresovanými subjekty.
Promarněná příležitost
Evropské dopravní svazy EFIP, ESPO, INE, IRU, PDI, ECG, ECSA, ETF, ECASBA, EBU, UNIFE, CLECAT, EuDA, ACI Europe a CER vydaly v první reakci na schválení rozpočtu společné stanovisko. „Jsme spokojeni s tím, že došlo oproti minulému období k navýšení rozpočtové kapitoly týkající se dopravní infrastruktury. Nicméně se domníváme, že současnou podobou evropští politikové promarnili jedinečnou příležitost podpořit sektor, který zásadním způsobem přispívá k růstu celé evropské ekonomiky,“ zdůraznili v něm.
Evropský prezident Van Rompuy při schvalování rozpočtu prohlásil, že rozpočet musí být hnací silou pro ekonomický růst i zajištění pracovních příležitostí v budoucnu. „Pro národní vlády a jejich vrcholné představitele je nyní nejvyšší čas dokázat, aby se doprava skutečně stala motorem rozvoje evropského hospodářství. Jestliže není možné přepravovat lidi a zboží efektivně, podkopáváme tím ekonomický růst. Z našeho úhlu pohledu si dopravní infrastruktura zasloužila mnohem více než pouhá 2,4 procenta z celkového rozpočtu Evropské unie,“ uvedly svazy v reakci na jeho prohlášení.
Zástupci evropských dopravních svazů jsou sice kritičtí ke struktuře rozpočtu, ale oceňují skutečnost, že se nový finanční plán Evropské unie pro období 2014 až 2010 vůbec podařilo v předstihu schválit a dát tím určitou jistotu a rámec pro další směřování.
„Při realistickém zhodnocení nezbývá než konstatovat, že navržený rozpočet není dostatečný pro financování evropské páteřní sítě TEN-T. Sotva lze očekávat, že multimodální koridory budou dokončeny včas a v rozsahu, jak to původně Evropská komise naplánovala. Bude nutné postupovat striktně selektivně. Současná metodologie může podpořit projekty nepříliš důležité, zatímco jiné, podstatně důležitější, budou čekat na financování v příštím období,“ napsaly svazy v prohlášení.
V této souvislosti signatářské svazy vyzvaly členské státy, aby na půdě Evropského parlamentu upravily strukturu rozpočtu tak, aby byl více prorůstově orientovaný. „Podporujeme požadavky Evropského parlamentu, aby byla efektivita využití prostředků ve střednědobém horizontu vyhodnocena pro případnou realokaci finančních zdrojů,“ zdůraznily ve společném prohlášení evropské dopravní svazy.
Signatáři prohlášení EFIP – Evropská federace vnitrozemských přístavů ESPO – Evropská organizace námořních přístavů INE – Evropské sdružení vnitrozemské vodní dopravy IRU – Mezinárodní unie silniční dopravy PDI – Mezinárodní sdružení pro využití Dunaje ECG – Asociace evropské automobilové logistiky ECSA – Evropská asociace rejdařů ETF – Evropská federace zaměstnanců v dopravě ECASBA – Evropská asociace lodních brokerů a agentů EBU – Evropská unie vnitrozemské vodní dopravy UNIFE – Unie evropského železničního průmyslu CLECAT – Evropská asociace pro dopravu, spedici, logistiku a celní služby EuDA – Evropská asociace bagrování ACI Europe – Evropská asociace mezinárodních letišť CER – Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury