28. ledna 2013
Výraznou většinou hlasů schválil v prosinci dopravní výbor Evropského parlamentu návrh rozšiřování transevropské dopravní sítě TEN-T a zajištění financování programu Connecting Europe Facility (CEF). Původní předlohu Evropské komise upravili poslanci v některých detailech pozměňovacími návrhy, její základní rámec a směřování však zůstaly zachovány.
Návrh výstavby TEN-T ukazuje jednotlivým členským státům, které infrastrukturní projekty by pro ně měly být prioritní. V souladu s představami Evropské komise dopravní výbor potvrdil všech deset dopravních koridorů; každý z nich bude mít samostatného dohlížitele a koordinátora. Za pomoci CEF se Brusel hodlá na nezbytných národních investicích spolupodílet. Protože někteří poslanci na poslední chvíli prosadili do konečného návrhu i řadu dodatečných dopravních projektů, hovořilo se nakonec v kuloárech Evropského parlamentu o „rozdávání vánočních dárků“. „Na stanovení skutečného seznamu prioritních projektů kvůli tomu ve skutečnosti nedošlo,“ komentoval to například německý europoslanec Michael Cramer.
Kompromis ohledně navýšení rozpočtu CEF
Důležité kompromisní řešení schválili poslanci v případě sporného navýšení prostředků CEF o finance z Fondu soudržnosti na celkem 31,7 miliardy €. Proti tomu se ohrazovali především zástupci zemí střední a východní Evropy, kam směřuje z kohezního fondu největší podpora. O peníze z tohoto fondu nicméně příjemci úplně nepřijdou, protože 10 miliard € přesunutých z podpůrného evropského fondu budou moci vynaložit na cílené projekty, pokud je Brusel odsouhlasí. A do konce roku 2016 poskytne Evropská komise slabším zemím dotace z kohezního fondu.
Prostředky budou směřovat výhradně do projektů „s evropskou přidanou hodnotou“, Evropská komise i poslanci Evropského parlamentu tím mají na mysli především zlepšení přeshraničního spojení a vyřešení kapacitních nedostatků u mezinárodních spojů. Dalším důležitým kompromisem byla dohoda o možnosti využití prostředků CEF na podporu vybavení železničních nákladních vagonů tiššími brzdovými systémy. Příspěvek na úhradu nákladů dosáhne maximálně 20 procent.
Evropská komise spokojena
Zástupci Evropské komise po hlasování vyjádřili spokojenost. Největší překážkou na cestě k vytyčenému cíli budou nyní jednotlivé národní vlády členských zemí, které zatím nedospěly k jednoznačnému řešení, pokud jde o financování Evropské unie ve střednědobém horizontu. Pokud zvítězí varianta „minimalistického rozpočtu“, hrozí krácení příspěvků pro CEF a výrazné omezení možnosti spolufinancování dopravních projektů z národních a evropských fondů.
Rozhodnutí dopravního výboru uvítaly některé evropské zájmové svazy. Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER stejně jako Svaz evropských námořních přístavů ESPO nebo Svaz evropských vnitrozemských přístavů EFIP se nechaly slyšet, že poslanci Evropského parlamentu zvolili řešení, které Evropě dává jasnou perspektivu.
Informativní rozhovory začnou tento měsíc
V průběhu ledna začnou – zpočátku informativní – rozhovory mezi ministry dopravy členských zemí, poslanci Evropského parlamentu a představiteli Evropské komise. Na jejich základě se v únoru uskuteční hlasování celého pléna Evropského parlamentu. Poté bude procedura, kterou schválil Evropský parlament, ještě formálně potvrzena. Celý proces by měl být dokončen před letními parlamentními prázdninami.