15. června 2006
Evropský parlament v květnu při jednání s Radou ministrů Evropské
unie prosadil snížení hranice minimální výše dotace z programu podpory
intermodální dopravy Marco Polo. Malým a středním podnikům se tak již od
příštího roku výrazně zjednoduší přístup k finanční podpoře
Evropské unie. Kompromisní návrh rozpočtu a podmínek programu Marco Polo II
pro období 2007 až 2013 poslanci schválili velkou většinou. Program je
určen na podporu projektů, jejichž cílem je převádění toku nákladní
dopravy ze silnice na alternativní trasy – například na železnici nebo
vnitrozemskou vodní cestu. Do roku 2013 Evropská unie na program Marco Polo
II vyčlení celkem 400 milionů €. To je ve srovnání s prvním během
podstatně více: celkový rozpočet programu Marco Polo I byl pouze
25 milionů €. Nový rámec výslovně stanovuje prioritní podporu malých a
středních podniků, které mohou počítat s minimální dotací ve výši
500 tisíc €. Původní návrh Evropské komise počítal s hranicí jednoho
milionu €. Vedle hmotnosti bude Evropská komise při přiznávání podpory
používat jako alternativní hledisko také objem přepravovaného zboží.
Přínos převedení toku zboží bude vypočítávat buď podle výkonů
v tunokilometrech, nebo objemu zboží v kubických metrech. Nově budou moci
zájemci žádat o dotace i na projekty týkající se sousedních zemí
Evropské unie, jako jsou Rusko, Ukrajina, Bělorusko, balkánské země a země
ve Středomoří. Evropská komise bude nicméně podporovat výhradně takové
projekty, jichž se účastní nejméně dva podniky se sídlem ve dvou
členských zemích Evropské unie. Novinkou je také možnost financování
pomocné infrastruktury.
N