6. května 2013
Výrobu kamionů se zaoblenými kabinami a s aerodynamickými nástavci doporučila minulý týden Evropská komise, podle níž by upravená nákladní vozidla mohla díky nižší spotřebě za rok ušetřit až 5000 € (zhruba 129 tisíc Kč). Stejně tak by zavedení nových pravidel mělo každý rok zachránit životy několika set chodců a cyklistů, kteří by jinak zahynuli při nehodách po střetech s nákladními vozidly.
Průměrný kamion, který ujede po Evropě kolem sto tisíc kilometrů za rok, by při respektování nových zásad měl ušetřit sedm až deset procent paliva, což by znamenalo úsporu pěti tisíc €. Do atmosféry by měl ročně vypouštět o 7,8 tuny oxidu uhličitého méně. „Krychle má vůbec nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům na našich silnicích lepší tvar,“ řekl při představování nových návrhů komisař pro dopravu Siim Kallas.
Nynější krabicový tvar kabiny kamionů omezuje výhled řidiče do stran a při nárazu je nebezpečnější pro chodce a cyklisty. Zaoblenější tvar kabiny zvětší podle Evropské komise zorné pole a při srážce při nízké rychlosti – obvykle ve městě – by měli mít chodci a cyklisté větší šanci. Evropská komise tvrdí, že nové kabiny by mohly v Evropské unii každý rok zachránit životy 300 až 500 cyklistů a chodců.
Jedním z navrhovaných opatření jsou také snímatelné aerodynamické nástavce na zádi, které snižují spotřebu (viz DN 33/12). Cena takových nástavců, které se již používají v USA, se pohybuje mezi 2000 až 3000 €. Evropská komise odhaduje, že z asi 6,5 milionu nákladních vozidel by se nové předpisy týkaly přibližně milionu. Její návrh nyní musí schválit členské státy a Evropský parlament. Celý proces obvykle trvá rok a půl. Evropská komise předpokládá, že by aerodynamičtější kamiony mohly začít na evropských silnicích jezdit mezi lety 2018 a 2020. Komise také navrhla, aby kamiony mohly být delší než nynějších 18,75 metru. Případné prodloužení kamionů by však mělo být na členských zemích, které se budou moci rozhodnout podle svých podmínek.
Dopravci považují větší rozměry za krok správným směrem
„Co se týče lepších aerodynamických vlastností, myslím si, že Evropská komise se trochu blamuje, protože výrobci dlouhodobě využívají všech možností, které jim legislativa dává, aby snížili spotřebu vozidel, a to i zlepšováním aerodynamických vlastností. Jsou to však předepsané maximální rozměry vozidel a souprav, které jim v současné době brání, aby v tomto snažení byli úspěšnější. Jestliže tedy Evropská komise podpoří větší délku vozidel, bude to krok správným směrem, který bude přínosem jak pro lepší aerodynamiku, tedy i nižší spotřebu, tak i po zefektivnění přeprav v důsledku zvětšení ložné plochy. Větší soupravy jezdí běžně ve Skandinávii a jejich provoz se testuje i v řadě Evropských zemí. Pokud by tedy snaha Evropské komise vyústila v povolení provozu větších souprav na evropských silnicích, bylo by to plně v souladu s požadavky výrobců vozidel, dopravců a přepravců i s potřebami ekonomiky,“ komentoval návrh Evropské komise mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia
Martin Felix.
(čtk/lan)