19. června 2014
PRAHA (19.6.) – Ministr dopravy Antonín Prachař podle jednoho ze svých předchůdců Zbyňka Stanjury otálí s přípravami mýtného tendru na provoz systému po skončení smlouvy s Kapschem. „Na místo příprav si chce ministr najmout za sto milionů korun konzultantskou firmu, která mu má poradit, jaký rozsah zpoplatnění zavést a jakou technologii použít,“ řekl na setkání s novináři.
Podle Stanjury jsou tyto otázky politické a má je vyřešit vláda. Ta vloni sice schválila doporučující materiál, který navrhoval rozšířit mýtné pro kamiony na všechny silnice první třídy, současný ministr se ale proti rozšiřování výkonového zpoplatnění na širší síť komunikací postavil. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v interpelacích uvedl, že zprovoznění nového systému výběru mýta od roku 2017 je jedna z priorit ministerstva. Věří, že se náklady na projektového manažera v otevřené soutěži sníží. Firma by pak měla podle premiéra dát vládě do konce roku varianty výkonového zpoplatnění silnic.
Jak dále Stanjura uvedl, nečinnost ministerstva vyvolává pochybnosti, zda vývoj okolo mýta nesměřuje do stavu, kdy už nebude na řádné výběrové řízení čas a kdy bude nutné další provoz zadat současnému dodavateli bez soutěže. To by podle Stanjury v celkovém důsledku poškodilo i Kapsch, vyvolalo by to řadu pochybností a Česku by to zhoršilo pozici při vyjednávání podmínek do chystaného tendru.
Kromě nečinnosti v oblasti mýtného kritizoval Stanjura i zastavení tendrů na provozovatele železniční dopravy v dálkových linkách. Schválený harmonogram nový ministr počátkem roku odložil s tím, že jej přepracuje a nový rozpis postupného otevírání dálkových linek představí začátkem srpna. Kritizoval rovněž kauzu kolem působení Prachařova náměstka Milana Ferance v dozorčí radě Českých drah, ačkoli neoznámil při svém jmenování účast ve vedení společnosti Haná ZZN Olomouc v likvidaci, a podle pražského městského soudu tak byl do rady jmenován protiprávně. Tento stav napravil řídící výbor, když Ferance do funkce v dozorčí radě opětovně zvolil.
(čtk)