Africký kongres FIATA se postavil proti zveřejňování obchodních údajů na internetu

FIATA

Kongres Světové federace spedičních svazů FIATA se letos poprvé v dějinách organizace konal na africkém kontinentě. Do letoviska Sun City v Jihoafrické republice se ve dnech 19. – 23. září sjeli delegáti z celého světa. Českou spedici zastupovala delegace Svazu spedice a logistiky společně se zástupci některých členských podniků, jež jsou přidruženými členy FIATA. Jednání kongresu dominovala problematika ochrany proti terorismu v dopravě. Nepřehlédnutelná byla i šedesátičlenná delegace Čínské lidové republiky, která byla největší delegací. Jejími členy byli především vedoucí pracovníci spedičních firem vzniklých po roce 2000. Čínská delegace pro účastníky kongresu připravila úspěšnou prezentaci své země a jejího spedičního oboru v souvislosti s tím, že v roce 2006 se kongres FIATA uskuteční v Šanghaji. Čínský spediční svaz se na kongresu stal oficiálním členem pracovní skupiny pro námořní dopravu. Získal také certifikát k odborné přípravě pro získávání diplomů FIATA Spediční expert.

Z pracovních orgánů a skupin O pozemní nákladní dopravě rokoval Multimodální institut, projednávající výsledky pracovních skupin tří dopravních oborů. V rámci železniční dopravy se jednalo především o hodnocení spolupráce se světovou drážní unií UIC a poprvé také s asociací soukromých drážních operátorů. Delegáti kladli důraz zejména na zvyšování kvality železniční dopravy. Spedice požaduje, aby dráha měla povinnost zapracovávat do smluv se zákazníky kvalitativní požadavky. Podle tvrzení unie operátorů kombinované dopravy UIRR dojíždí 50 procent vlaků se zpožděním, z toho 10 procent se zpožděním až jednodenním. V silniční dopravě byla středem zájmu doprava ve směru východ – západ v rámci rozšířené EU a delegáti v této souvislosti podrobně projednávali cenové, přepravní, nákladové i infrastrukturní a celní otázky. V námořní dopravě byla hodnocena bezpečnostní situace a některé záporné důsledky snahy o zvyšování bezpečnosti. Pro spedici je neúnosné, aby se údaje o zásilkách do USA objevovaly na celním webu bez ochrany obchodních údajů, zaznělo na jednání. Delegáti uváděli dokonce i takové případy, že konkurenti z USA podle údajů zveřejněných na internetu kontaktovali zákazníky z Jižní Ameriky s nabídkou, aby nakupovali zboží raději v USA než v Evropě. FIATA v této věci připravila ostré tiskové prohlášení. Nemenší problém představují náklady na bezpečnost v přístavech a snahy přeúčtovávat je některým partnerům. Rovněž v tomto bodě FIATA přijala obsáhlé usnesení zaměřené na potřebu průhlednosti těchto nákladů a jejich trvalosti, tak, aby byly spíše součástí ceny než předmětem přirážek. Oborem letecké dopravy zboží se na svém zasedání zabýval Institut leteckého zboží. Pozornost věnoval především Evropskému programu leteckého carga. Tento program na popud Evropské komise zrovnoprávňuje obor spedice s leteckými společnostmi ve vzájemném smluvním vztahu, zatímco dosavadní systém IATA byl postaven na dominanci dopravců. Řada delegátů ve svých příspěvcích konstatovala určitou dezintegraci této světové letecké asociace, projevující se odchody kvalitních pracovníků, a její slábnoucí vliv. Tento vývoj lze vidět v souvislosti se stále silnějšími aliancemi leteckých dopravců. Zazněly dokonce otázky, zda se do budoucna neorientovat při formulování spolupráce spíše na tyto aliance než na samotnou IATA. Neméně významná byla problematika předhlašování informací o cargu do USA, které je v platnosti od srpna, a s tím souvisejících poplatků požadovaných leteckými společnostmi za přenos informací. Celní režimy. Celní institut se pod vedením svého italského předsedy zabýval zejména řadou nových celních řádů, jež zakrátko vstoupí v platnost na různých místech světa. Indie zavádí rozsáhlou změnu celního kodexu, která má přinést mimo jiné předběžné vyplňování celních údajů o exportu a importu, zavedení speciálních celních zón a také nová pravidla pro obchodní a průmyslové zóny. Zavádějí se rovněž předpisy pro dovoz dřevěných obalů, jež musejí procházet ochranným procesem proti škůdcům.

Evropský celní kodex se v první ze dvou revizí bude orientovat na elektronizaci celních postupů, antiteroristickou bezpečnost a na nové pojetí zastupování v celním řízení. Dialog deklarantské veřejnosti s Evropskou komisí je veden snahou o to, aby nová legislativa firmám nenařizovala, jak mají obchodovat, ale jak při obchodování státu platit. Nové celní předpisy připravuje také Kanada. Pracovní skupina pro vztahy s veřejností jednala především o přípravě nadcházejících kongresů FIATA, které přednesly národní delegace. V příštím roce se světová organizace speditérů sejde v Moskvě a o další rok později v čínské Šanghaji. Skupina se dále zabývala elektronizací některých významných písemných produktů FIATA, například obsáhlým manuálem individuálních členů a námětem na elektronickou podobu reprezentačního bulletinu organizace. Pro budoucí akce se připravuje nový slogan FIATA. Delegáti přicházeli rovněž s náměty, jak zlepšit internetové informace, a za příklad dávali webovou stránku britského svazu BIFA. Pracovní skupina pro nebezpečné věci se soustředila především na změny v přepravě nebezpečného zboží letadly, jež vstoupí v platnost k počátku příštího roku. Budou se týkat zvýšení protiteroristické bezpečnosti, odborné přípravy přepravců, balení nákladu, ale i jeho značení a dokumentace, zejména deklarace odesilatele. Současná mezinárodní spolupráce se zatím orientovala především na bezpečnost v tunelech a harmonizaci omezených množství, standardizaci procedur a postupů v identifikacích nehod. Účastníci se rovněž seznámili s fungováním příslušných předpisů a aplikací úmluv v JAR. Představitelé pojišťovacího poolu TT Club informovali delegáty o jejich školeních v námořním kodexu IMDG. Právní problematikou se zabývala skupina pod britským předsednictvím. Její program byl zaměřen na připravovanou námořní úmluvu v rámci UNCITRAL/OSN, která oproti představám FIATA bude zřejmě z hlediska odpovědnosti orientována na relaci dům/dům (nikoliv přístav/přístav). Především USA usilují o rychlejší postup v přípravě této úmluvy, jinak se vydají vlastní cestou. Příští jednání v listopadu ve Vídni se bude zabývat problematikou jurisdikce, odpovědnosti a smluvní svobody (freedom of contract). Bylo oznámeno, že FIATA vydá do konce roku publikaci o smlouvě o spolupráci ve spedici (Correspondence contract), kterou tato skupina delší dobu připravovala. Značné vzrušení vzbudila diskuse o návrhu nové definice funkce speditéra, se kterou přišel CLECAT pro své lobbistické potřeby. Pracovní skupina pro informační technologie se soustředila na dvě hlavní témata: především na technologii radiofrekvenční identifikace (RFID) a její aplikaci jak při bezpečnější dopravě zboží, tak i ve skladech, zejména při komisionářství. Aktuální je rovněž zavedení moderní identifikace mezinárodních dokladů FIATA, zejména multimodálních konosamentů v rámci jejich ochrany před falšováním. V příslušné pracovní skupině se projednávala také odborná výchova. Skupina především přepracovala a poněkud zpřísnila zásady schvalování národních podkladů mezinárodního certifikátu Spediční expert, hlavně pokud jde o učební kurzy. Navrhla také nové zásady světové ceny pro mladého speditéra: nově se budou udělovat čtyři kontinentální ceny a následně kongres FIATA vybere světového vítěze. Letošní vítězkou se stala mladá speditérka z Nizozemska, která z přihlášených soutěžících z 22 zemí nejlépe zpracovala zadané téma. Delegáti věnovali pozornost také novým formám odborné výchovy, které představuje internetová výuka v Jižní Africe a dálkové studium v jihovýchodní Evropě (především v zemích bývalé Jugoslávie), podporované mimo jiné i Světovou bankou.

Odborná fóra se věnovala aktuálním otázkám Hlavní fórum kongresu neslo název Bezpečnost – antiterorismus. Pozoruhodný byl výběr řečníků fóra: tři osobnosti z Kanady, USA a Evropské komise odpovědné ve vysokých funkcích za realizaci projektů protiteroristické ochrany na hranicích a v sektoru dopravy a logistiky. Zatímco v prvních dvou uvedených zemích je zavádění ochranných opatření v plném proudu a již přináší výsledky, v případě EU se akce teprve rozbíhají. V přednášce s názvem Jak čelit ohrožení dopravní bezpečnosti referoval nový ředitel Evropské komise pro bezpečnost Jean Trestour o chystaných krocích. Jeho útvar na generálním ředitelství dopravy a energie se člení na čtyři složky:

1. Plánování a analýzy; 2. Letecká a námořní bezpečnost; 3. Energetická zařízení a infrastruktura; 4. Doprava nebezpečných věcí a intermodální bezpečnost. Účastníci fóra získali přehled o vývoji evropské bezpečnostní legislativy od 11. září 2001 a o zaměření možné nové směrnice týkající se intermodální bezpečnosti. Na dokreslení lze uvést to, že poslední část vystoupení nesla název Pozemní doprava je zranitelný skleník. Na jednání leteckého fóra se právní experti z Kanady a Švýcarska věnovali problematice Montrealské úmluvy a rozdílům vůči Varšavské úmluvě, zejména v odpovědnostních faktorech. Montrealskou úmluvu aplikuje k dnešnímu dni 56 států – od konce června včetně všech členských států Evropské unie. Na pořadu byly také právní aspekty již slavného australského soudního sporu Siemens vs. Schenker, který trvá již několik let a nejvyšší soudní instance v něm rozhodla ve prospěch speditéra. Toto rozhodnutí bude mít zřejmě vliv na posuzování problematiky odpovědnosti i v ostatním světě. Celní fórum se zaměřilo především na informace o aktuální činnosti Světové celní organizace WCO, podané jejím představitelem. Organizace má za členy 164 národních celních správ, sídlí v Bruselu a provozuje šest regionálních zastoupení. Byla založena v roce 1952, současný název nese od roku 1994. Členské celní správy se zabývají 98 procenty veškerého mezinárodního obchodu. Za její hlavní instrumenty se považují mezinárodní úmluvy, normy, rezoluce a doporučení. Následně představitel celní správy JAR zevrubně informoval o fungování celní unie států JAR, Botswany, Namibie, Lesotha, Svazijska a o celních zásadách pro export a import.

Regionální skupiny jednaly o bezpečnosti Na kongresu jednaly paralelně také regionální skupiny pokrývající spediční a dopravní problematiku jednotlivých částí světa. Skupina Evropa pod belgickým vedením se zaměřila především na aspekty rozšíření Evropské unie a jeho důsledky pro evropskou dopravu a logistiku včetně posouzení situace na nové vnější hranici EU. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU informovala o aspektech bezpečnosti v silniční dopravě zboží vzhledem k možnému ohrožení teroristickými útoky. Důrazně se staví za jednotný evropský přístup případného schváleného dopravního operátora s evropskou platností, aby se předešlo národnímu rozdrobení. Nová situace bude vyžadovat zvýšení dohledu nad nakládkou, pečlivější volbu subdodavatelů dopravního výkonu, obezřetnost při přijímání zaměstnanců a větší kooperaci v logistických řetězcích. Pokud jde o pří-spěvky na dopravní cestu, na jednání zaznělo, že německé dálniční mýtné vstoupí v platnost k 1. lednu příštího roku a že švýcarské silniční poplatky z kamionů se ke stejnému datu zvýší o 50 procent. Hovořilo se také o realizaci liberalizačních balíčků na železnici. Pro sektor námořní dopravy byla oznámena příprava nového přístavního balíčku EU, který má liberalizovat oblast přístavních činností. Jiří Kladiva Svaz spedice a logistiky

spinner