1. prosince 2005
Ministerstvo dopravy minulý týden na svých internetových stránkách zveřejnilo návrh Generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury, který má určit hlavní priority rozvoje dopravní infrastruktury, optimalizovat proces jejího plánování a zajistit stabilní systém jejího financování v letech 2007 až 2013. Současně dokument označovaný zkratkou GEPARDI vstoupil do resortního a meziresortního připomínkového řízení. V rámci procesu posuzování vlivů plánu na životní prostředí (SEA) se k němu může vyjadřovat i veřejnost. Nový dokument navazuje na Dopravní politiku vlády v letech 2007 až 2013, v níž vláda letos v létě vytyčila priority, které bude v tomto horizontu prosazovat, řekl minulý týden na úvodním semináři SEA k projektu GEPARDI v budově ministerstva dopravy v Praze ředitel odboru strategie ministerstva Ondřej Jašek. Cílem GEPARDI je podle něj co nejefektivněji převést požadavky Dopravní politiky do praxe. „Dosud chyběl společný průsečík, aby se celá dopravní infrastruktura mohla rozvíjet rovnoměrně a finance na její výstavbu byly vynakládány efektivně,“ řekl Ondřej Jašek. Právě nový dokument by podle něj měl dát konkrétní odpovědi na otázky, jaké projekty a kdy se budou realizovat, jaké bude jejich financování a kdo bude za jejich realizaci odpovídat. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského představuje GEPARDI změnu v přístupu k řešení problémů dopravního systému České republiky, protože připravuje dlouhodobý proces rozvoje infrastruktury po její ekonomické, sociální i ekologické stránce. Plán se nesoustředí pouze na jednotlivé složky dopravního systému, ale vnímá jej jako celek, jehož části by měly spolupracovat a vzájemně se doplňovat. „GEPARDI představuje návod, podle kterého by se v budoucnosti mělo rozhodovat o realizaci investičních projektů dopravní infrastruktury či modernizaci současného systému tak, aby Česká republika dosáhla úrovně dopravní infrastruktury sousedních států Evropské unie,“ uvedl ministr v prvním vydání elektronického věstníku GEPARDI News. Multikriteriální analýza Jaká byla východiska zpracovatelů plánu? „Stávající dopravní infrastruktura České republiky je ve špatném stavu v důsledku dlouhodobého nedostatku financí na údržbu a obnovu. Chybí napojení regionů na kvalitní silniční a dálniční síť, modernizovanou železniční síť a mezinárodní letiště. Podíl moderních technologií na řízení a zabezpečení dopravních a přepravních procesů zaostává za potřebami dynamicky se rozvíjejícího dopravního trhu. Existuje sice jasně definovatelná hlavní dopravní síť státního a mezinárodního významu, ale strategický rámec zajišťující rozvoj dopravní infrastruktury už neexistuje,“ uvedli zpracovatelé při první prezentaci dokumentu. Tým ministerských odborníků proto zpracoval shromážděná data a podrobil analýze situaci v jednot-livých částech dopravní infrastruktury. Následně, pomocí multikriteriální analýzy, vyhodnotil priority připravovaných projektů, stanovil pro ně konkrétní finanční rámec a rozhodl tak o jejich realizaci. Mezi hlavní cíle GEPARDI patří nastartování změn proporcí mezi jednotlivými druhy dopravy (silniční, železniční, vodní a leteckou dopravou) a zvýšení kvality poskytovaných služeb (především implementací moderních technologií ITS). Měl by také napomoci odstranit roztříštěnost přípravy strategických dokumentů, přispět ke správnému využívání fondů EU, rozšířit spolupráci s ekologickými organizacemi i všemi zainteresovanými stranami správy a soukromého sektoru. Změny priorit Plán, který bude zpracován ve čtyřech úrovních podrobností – od nadnárodních až po regionální projekty – zahrnuje jako tzv. podpůrný balíček i podporu multimodální dopravy a veřejných logistických center. V konečné verzi by měl odrážet i poslední změny priorit vlády. Jak například v polovině listopadu v Ostravě prohlásil ministr dopravy Milan Šimonovský, je vláda v případě, že jihokorejský výrobce Hyundai na severní Moravě skutečně postaví závod na výrobu automobilů, připravena stavět současně s dokončováním dálnice D47 i hlavní silniční tah, ale zejména železniční koridor na Slovensko podstatně rychleji, než se původně plánovalo. To by již GEPARDI podle Ondřeje Jaška měl zohledňovat. Plán nejspíš schválí až nová vláda GEPARDI podle ministerstva není koncipován pouze jako jednorázový strategický dokument, ale spíše jako otevřený a živý plán, který bude vrcholem průběžného procesu plánování a programového výběru konkrétních rozvojových projektů k financování. Zatím je zpracována multikriteriální analýza a dokument je připraven k připomínkám. Na konci roku by jej měla dostat na vědomí k diskusi vláda. Konečná verze GEPARDI po zapracování připomínek SEA by podle Ondřeje Jaška měla být hotova v únoru příštího roku. Dokument pak schválí buďto současná, ale pravděpodobněji až nová vláda. Konkrétní informace o plánu GEPARDI ministerstvo zveřejnilo na stránkách www.gepardi.cz a připomínky přijímá na e-mailové adrese gepardi@mdcr.cz. (spa) www.gepardi.cz