11. prosince 2012
PRAHA (11.12.) – Zlevnit provoz ministerstva dopravy a připravit ho na sloučení s ministerstvem průmyslu a obchodu – to jsou dva hlavní úkoly nového ministra dopravy, kterým prezident Václav Klaus jmenuje dosavadního šéfa poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjuru. Oba úřady by se podle představ ODS měly zhruba za rok a půl spojit, zastřešilo by je pak ministerstvo hospodářství.
Ministr průmyslu Martin Kuba (ODS) se chce k chystaným změnám na dopravě vyjadřovat, úřad ale podle něj zatím bude plnohodnotným ministerstvem. Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec tvrdí, že situace na ministerstvu je nepřehledná a chaotická. Mezi další úkoly nového ministra patří transformace Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost.
Zvažuje také to, že by dopravní stavby už nebyly financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, ale přímo z rozpočtu ministerstva dopravy. Řešit prý chce také situaci Českých drah a společnosti ČD Cargo, která se potýká s velkým propadem tržeb a skončí podle odhadů letos ve ztrátě zhruba 230 milionů korun.
Podle ČSSD vnáší příchod nového ministra „do nepřehledné situace v oblasti dopravy ještě větší zmatek“. Sociální demokraté apelují na vládu Petra Nečase a Stanjuru, aby mimo jiné stabilizovali napjatou situaci v ČD Cargo, nepokračovali v personálním rozkladu resortu, zajistili zprovoznění registrů motorových vozidel a řádné dočerpání všech prostředků z evropských fondů. Podle ČSSD je nutné také připravit sektorovou strategickou koncepci.
Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT míní, že se nový ministr bude muset soustředit na pět oblastí, které jsou v současnosti největšími problémy resortu. Kromě hledání úspor ve fungování ministerstva by měl dokončit vznik železničního regulačního orgánu, udržet tempo investičních činností – zejména dokončit modernizaci dálnice D1 a dostavbu dalších plánovaných dálničních úseků. Podle Moose musí nový šéf resortu zajistit i smysluplné vyčerpání evropských dotací na dopravní infrastrukturu v rámci stávajícího programového období a zároveň připravit projekty pro období 2014 – 2020.