Vláda Jiřího Rusnoka

Kabinet v demisi povládne týdny. Jaké má dopravní priority?

Kabinet v demisi povládne týdny. Jaké má dopravní priority?

Poslanecká sněmovna minulý týden podle očekávání nevyslovila důvěru „vládě odborníků“ Jiřího Rusnoka. Do okamžiku jmenování nové vlády po předčasných volbách bude nicméně úřednická vláda nejspíše až do října nebo listopadu zemi spravovat. Jiří Rusnok po hlasování přislíbil, že vláda v demisi nebude přijímat žádná zásadní rozhodnutí ve věcech, které snesou odkladu. „Využijeme času, který nám byl dán, ať už do předčasných nebo řádných voleb,“ uvedl ovšem Jiří Rusnok ve svém projevu v Poslanecké sněmovně před hlasováním o důvěře.

Zvláštní pozornost v něm věnoval i sektoru dopravy. Investice do dopravní infrastruktury označil za zásadní klíč ke konkurenceschop­nosti země a zavázal se, že jeho vláda udělá vše pro to, aby vyčerpala maximum možných prostředků z fondů Evropské unie. Ministr dopravy v Rusnokově vládě Zdeněk Žák při nástupu do funkce za své priority označil kontrolu hospodaření v Českých drahách, změnu tarifů výkonového mýtného pro užitková vozidla a prevenci v dopravě. Na hrozbu „časované bomby“ na Českých drahách již stihl zareagovat vyvoláním personálního zemětřesení, v jehož důsledku dosavadního generálního ředitele Petra Žaludu vystřídal bývalý ředitel podniku z doby opoziční smlouvy Dalibor Zelený.

Navzdory původnímu prohlášení, že v úřadu neplánuje plošné personální výměny, Zdeněk Žák minulý odvolal svého náměstka Pavla Halu, ředitele IT a spisové služby Jiřího Dastycha a vedoucího oddělení legislativního a právního Jakuba Kopřivu. Zdůvodnil to především snahou o úspory.

Na začátku minulého týdne Zdeněk Žák jednal s řediteli podřízených organizací – Řízení letového provozu, Ředitelství silnic a dálnic, Drážního úřadu a Drážní inspekce – o jejich činnosti v nastávajícím období (viz Ministr Zdeněk Žák…). První třecí plochy mezi programem vlády Jiřího Rusnoka a oborem dopravy se vytvořily u tématu „motivačních“ změn mýtných sazeb. Proti představám nového ministra o úpravě sazeb mýtného se postavili silniční dopravci ze Sdružení ČESMAD Bohemia).

(spa)

Z programového prohlášení vlády Jiřího Rusnoka

  • Vláda považuje rozvoj dopravní infrastruktury za důležitý faktor konkurenceschop­nosti ČR a investice do této oblasti pokládá za významné protikrizové opatření. Vláda zabezpečí národní zdroje nezbytné k zajištění spolufinancování staveb dopravní infrastruktury zajišťující maximální využití prostředků z fondů EU v rámci tohoto i příštího programovacího období.
  • Vláda vytvoří předpoklady pro obnovu dopravní infrastruktury poškozené letošními povodněmi.
  • Vláda zajistí zvýšený dohled nad činností investorských organizací resortu ministerstva dopravy tak, aby prostředky na investice, opravy a údržbu byly vynakládány účelně, efektivně a transparentně.
  • Vláda podpoří plné využití regulatorních i fiskálních funkcí mýtného systému tak, aby byly upřednostněny zájmy občanů ČR a maximalizovány prostředky generované tímto systémem, které bude možné zpětně alokovat na opravy, údržbu a případně i rozvoj dopravní infrastruktury.
  • Vláda bude usilovat o vytvoření předpokladů pro dosažení splavnosti Labe. Vláda rovněž podpoří zpracování komplexní studie proveditelnosti a SEA vodního díla Dunaj – Odra. K tomu bude usilovat o zajištění nezbytných dohod ve věci tohoto díla se sousedními státy.
  • Vláda vytvoří předpoklady pro způsobilost tohoto projektu k financování z fondů EU.
  • Vláda bude iniciovat změnu výkonu dopravně-správních agend tak, aby tento systém začal skutečně sloužit občanům.
  • Vláda zajistí pokračování liberalizace v železniční osobní dopravě za vyvážených podmínek pro jednotlivé účastníky. Přitom musí být zachována kontrolní funkce státu a jeho způsobilost garantovat dopravní obslužnost.
  • Vláda zajistí stabilizaci rozsahu objednávky státu při zajištění železniční dálkové osobní dopravy a její předvídatelnost v čase. Respektováním ustanovení příslušného memoranda z roku 2009 vytvoří vláda předpoklady pro stabilizaci objednávky i regionální železniční osobní dopravu ze strany krajských samospráv.
  • Vláda považuje za nutné dosáhnout dlouhodobé stabilizace zdrojů na údržbu, opravy a rozvoj dopravní infrastruktury, a to i bez zahrnutí prostředků Evropské unie.
  • V oblasti systémové nastartuje vláda v resortu dopravy změny vedoucí k motivaci všech účastníků k veřejně prospěšnému chování (projektanti a stavitelé vydělají na zlevňování staveb, kamiony na tom, že budou jezdit mimo špičku atd.)*
spinner