18. července 2014
Itálie převzala 1. července od Řecka předsednictví Evropské unie. Výkonný ředitel Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER Libor Lochman a generální ředitel Unie evropského železničního průmyslu UNIFE Philippe Citroën očekávají, že v následujícím půlroce bude nutné řešit řadu zásadních otázek týkajících se budoucnosti evropské dopravní politiky.
Klíčové je především definitivní schválení politické části tzv. Technického pilíře, který je součástí čtvrtého železničního balíčku, souboru nových pravidel nutných k reformě železnice v Evropě směrem k vytvoření skutečně jednotného železničního trhu v EU. CER a UNIFE vítají, že italské předsednictví považuje Technický pilíř za jeden z prioritních úkolů své agendy pro červencové jednání. „Dopravní sektor, zvláště pak železnice, považuje rychlý pokrok v jednáních o Technickém pilíři za stěžejní. Pro provozovatele evropské železniční dopravy je reforma trhu zásadní záležitostí,“ prohlásil Libor Lochman.
Podle jeho slov harmonizace technických předpisů a zrychlení schvalovacích procedur vylepší dostupnost železničních vozidel pro všechny operátory a odstraní bariéry pro vstup nových hráčů na trh, což přispěje k dalšímu posílení konkurenčního prostředí. „Efektivnější služby budou ku prospěchu zákazníkům i celé společnosti,“ dodal. „Transparentní a efektivní schvalovací procedury pomohou dostat produkty evropského železničního průmyslu k uživatelům mnohem rychleji. UNIFE doufá, že italské předsednictví a příslušná pracovní skupina Rady ministrů dopravy EU během léta připraví všechny podklady k bezproblémovému přijetí Technického pilíře na podzim 2014,“ uvedl Philippe Citroën.
Politická část Technického pilíře prošla Radou ministrů
Rada ministrů dopravy, telekomunikací a energetiky členských zemí EU dospěla na červnovém jednání k politické dohodě o podobě návrhů směrnic o interoperabilitě a bezpečnosti v evropské železniční dopravě i o podobě návrhu kompetencí pro Evropskou železniční agenturu ERA. Rada ministrů dopravy EU přijala duální systém certifikace a homologace, přičemž ERA bude fungovat jako centrální instituce pro vozidla nasazená do mezinárodního „evropského“ provozu, zatímco národní regulační úřady budou mít i nadále možnost určovat domácí pravidla. Text schválený ministry dopravy EU navíc otevírá možnost, že i provozovatel čistě národní železniční dopravy bude mít možnost volby, zda požádá o certifikaci ERA nebo národního regulátora.
Tomáš Johánek