Ministerstvo dopravy

Koalice se pře o nového ministra dopravy

Koalice se pře o nového ministra dopravy

Ministr dopravy Pavel Dobeš předal premiérovi Petru Nečasovi k datu 3. prosince demisi. Jeho odchod z čela ministerstva si vyžádala jeho vlastní strana LIDEM. Nové obsazení křesla vyvolalo další vládní krizi. Kdo se stane v pořadí již čtvrtým ministrem dopravy ve vládě Petra Nečase, zatím není jasné. Úřadu změna podle profesních svazů nijak neprospěje.

Koaliční roztržku vyvolal premiér Petr Nečas, když odmítl nového kandidáta LIDEM na ministra dopravy Roberta Vacka, údajně kvůli „mimořádně špatným referencím“. Předsedkyně LIDEM a vicepremiérka Karolína Peake na to reagovala silovým prohlášením, že její strana je připravena kvůli „neplnění dohod“ i opustit kabinet. Situaci zklidnilo až rozhodnutí Roberta Vacka, že se o funkci ucházet nebude. „Nechci jakkoli ohrožovat kontinuitu a stabilitu vlády České republiky,“ řekl. Předsednictvo LIDEM se bude obsazením pozice ministra dopravy dále zabývat, potom zasednou i koaliční špičky. Podle místopředsedy LIDEM Jiřího Rusnoka by nejmenší vládní strana měla být případně schopna nabídnout do čela ministerstva dopravy i jiného kandidáta než Roberta Vacka. „Osobně si myslím, že určitě nejsme strana, která by generovala pouze jednoho kandidáta na post ministra dopravy,“ řekl.

Skutečně jen registr?

K odchodu z funkce vyzvala Pavla Dobeše jeho vlastní strana. Za jeden z důvodů označila problémy se spuštěním centrálního registru vozidel, který stále není plně funkční. Podle Karolíny Peake vyšly okolo registru najevo další „znepokojivé informace“. Vedle komplikací s registrem Karolíně Peake podle jejího vyjádření v České televizi vadí také to, že se kolem ministra dopravy údajně pohybují lidé bez mandátu jakékoli strany, kteří však na jeho úřad mají vliv. O koho jde, neuvedla, protože „nemá důkazy“. Je to však podle ní i věcí vyšetřování, pokud je „správně informována některými nevládními organizacemi“. Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec nefungující registr vozidel považuje jen za zástupný problém. Pavel Dobeš je podle něj „klasickou obětí politického handlu“. Podle některých spekulací je jeho konec součástí dohody s Petrem Nečasem o podpoře poslanců LIDEM pro církevní restituce.

Svazy znepokojeny

Sdružení ČESMAD Bohemia a Svaz dopravy ČR jsou další „rošádou“ na ministerstvu dopravy „znepokojeny“. Přestože podle nich působení Pavla Dobeše v čele dopravy „není doprovázeno pouze samými úspěchy a v řadě otázek panují mezi ním a odbornými svazy rozpory“, jsou oba svazy přesvědčeny, že opětovná výměna vedení ministerstva povede k další destabilizaci rezortu dopravy. „Změny na nejvyšším postu se bohužel vždy následně dotýkají i dalších klíčových funkcí a mnohdy i odborníků na pozicích vedoucích odborů. Nastává-li tato situace na ministerstvu častěji než jednou do roka, je jakákoliv koncepční práce v tomto resortu prakticky vyloučena. Výsledkem pak je nefunkční registr, nečerpané prostředky z Evropské unie, nedostatečná infrastruktura a absence jakékoliv koncepce,“ uvedly oba svazy ve společném vyjádření. „Mít osm šéfů v průběhu deseti let by zabilo i mnohem efektivnější soukromou firmu,“ zdůraznil generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.

Pavel Dobeš: Převážně kladné hodnocení

Působení Pavla Dobeše ve funkci ministra dopravy odborníci hodnotí převážně kladně. Podle nich se odstupující ministr dokázal v oboru rychle zorientovat a působil jako odborník. Přínosem Dobeše byla zejména konsolidace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se po bývalém ministru Vítu Bártovi nacházelo téměř v rozkladu, řekl Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT. Zároveň udělal kus práce na přípravě strategie rozvoje infrastruktury v situaci, kdy se rozpočty na dopravu neustále omezují. „Z hlediska odbornosti nemohu, na rozdíl od řady jeho předchůdců, na jeho (Dobešovu) adresu říci výraznější kritické slovo,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

(spa)

spinner