23. září 2004
Na rozdíl od emisí „běžných“ škodlivin, jejichž výši u motorových druhů dopravy uvádí pravidelně Ročenka dopravy, byly v ČR emise polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH) jednotlivých druhů motorové dopravy poprvé odhadnuty teprve loni. Odhad emisí PAH za rok 2002 provedli experti z Centra dopravního výzkumu Brno, kteří pak výsledky zveřejnili na internetových stránkách centra.
Na odhadech emisí PAH začal pracovat i Český hydrometeorologický ústav, který sleduje jejich produkci společností ČEZ.
Tento článek je tudíž prvním přiblížením, respektive významnější korekcí těchto odhadů a změny z nich vypočítané měrné emisní náročnosti jednotlivých druhů dopravy nelze v budoucnu vyloučit.
Základní bilanci však případné zpřesnění emisí PAH sotva ovlivní. Odhad měrné emisní náročnosti výroby elektřiny v ČR v roce 2002 ukazuje tabuka 1.
Odhadovanou měrnou emisní náročnost PAH čtyř základních druhů nákladní dopravy ukazuje tabulka 2.
Údaje ve sloupci 1:2 vypovídají o tom, jaký je rozdíl mezi emisně nejšetrnějším a druhým nejšetrnějším druhem nákladní dopravy. Sloupec 1:4 uvádí, jaký je rozdíl mezi emisně nejšetrnějším a nejméně šetrným druhem nákladní dopravy.
Čím vyšší výkony (v tkm) konkrétní dopravní odvětví vytvoří na jednu tunu emitovaných škodlivin, tím je emisně šetrnější. Z hlediska měrné emisní náročnosti u PAH je zdaleka nejšetrnější elektrická železnice.
Alternativní rozdělení výkonů mezi osobní a nákladní železniční dopravu znamená zvýšení měrné emisní šetrnosti u elektrické železnice o 50 procent a u motorové železnice o 30 procent.
Měrnou emis-ní náročnost PAH jednotlivých druhů osobní dopravy v ČR v roce 2002 ukazuje tabulka 3.
Z hlediska měrných emisí PAH v osobní dopravě je nejšetrnější letecká doprava, která je podle CDV Brno vůbec neprodukuje. Druhé nejšetrnější, metro, předstihlo elektrickou železnici 3,6krát, autobusovou MHD 3384krát a nejhorší, individuální automobilovou dopravu 9839krát.