Co přinesl březen v dopravě

Komentář

Premiér poslal ministru dopravy otevřenou ostrou nótu – určenou spíše médiím, když se oba osobně setkávají několikrát v týdnu – ve které jej obvinil z neudržitelné situace na dálnici D1. Ministerstvo dopravy prý pracuje metodou „průšvih – reakce“ a nyní už jen hasí požár. Milan Šimonovský je ale rutinovaným politikem a zkušeným obranářem a premiérovu kritiku nebere. Výtka za neřešení situace na D1 se prý týká předchozích ministrů dopravy, ministerstvo dopravy pod jeho vedením dělá, nač mu síly a peníze stačí. Bohužel stav na našem hlavním dálničním tahu se stává synonymem pro totální neúspěch. Vždyť zrevolucionovaní lékaři prohlašují, že se nesmí připustit, aby se jejich obor dostal do dezolátu a` la D1. Rozšířit ji na více pruhů, či ne? Myslím, že telematické tabule, budoucí možnost odklonu na Hradecko a mýtné pomohou (asi ne absurdní zákazy předjíždění kamionů), avšak hlavní problém nevyřeší. Od pamětníků: v polovině sedmdesátých let byla v SRN zcela přehuštěna dvouproudá dálnice č. 3 od Norimberku kolem Frankfurtu nad Mohanem na Kolín nad Rýnem (i přes hustou síť dálnic v Porúří). Za provozu se přidával třetí pruh a dnešní řidiči mohou být svým otcům a dědům jen vděčni. Naše „déjednička“ je velmi důležitá hospodářská tepna, evropsky i národně nedoceněná. Je smutné, že se její rozšíření nedostalo mezi evropské prioritní projekty TEN (i když vlastně o rozšíření nemáme jasno asi ani doma). Letošní rok však již přinesl i řadu věcí příjemnějších. Ruzyňské letiště má v provozu nový osobní terminál. Měl jsem možnost být v něm krátce po jeho otevření jako cestující odbaven a moje vlastenecká hruď se dmula dopravněinfras­trukturní pýchou. Cizinci při tomto prvním seznámení s naší zemí musejí mít opravdu jiný dojem než po příjezdu přes silniční hraniční přechody, kde je vítají tisíce sádrových trpaslíků, hadrárny a dědinské hanbince. Po Praze nám jezdila tramvaj č. 3 karosovaná od Porsche, na kterou stálo za to si počkat i v mrazivém počasí. Jakkoli jeden neví, jak to bude se sériovou výrobou, je to opět krok do vyspělého světa. Tyto tramvaje jsem ze srdce záviděl Štrasburku – jak dávají městskému provozu úplně jiný ráz. A ejhle, ono to už jezdilo z Modřan do Kobylis! Nu a České dráhy přicházejí s nasazením nových moderních vlaků do regionů. Pěknou soupravu Regionova jsme si s potěšením důkladně „prolezli“ loni v říjnu na logistickém veletrhu Transport a Logistika v Brně. A neméně potěší, že ČD jich již letos několik desítek nasadí do líbezné české krajiny. Vůbec sympatický je tah Českých drah za zlepšením image – včetně uplatnění koncepce „živých nádraží“ i třeba veřejné soutěže na název nové příměstské jednotky 471. Po olympijských hrách se do ní přihlásil i můj vnuk s návrhem Katka Regional. Na začátku jara vypučely za humny dvě vpravdě delikátní události. Německý silný dopravní odborový svaz Ver.Di obvinil tamní živnostenskou sféru v dopravě „z korupce, hrubého porušování lidských práv a systematického porušování platného práva, kterým si vymáhá zvýhodnění v konkurenci“. Za potrefené reagovaly hned tři podnikatelské svazy spedice a silniční dopravy otevřeným dopisem. Poukázaly mimo jiné na své bezvýsledné snahy o to, aby deregulace trhu byla provázena opatřeními, jež by zabránila hrozícímu divokému růstu. Další případ je pro svůj mezinárodní dosah závažnější. Evropská komise a kartelové úřady v USA vyšetřují celou řadu leteckých společností (nikoli ČSA) – včetně těch největších – pro podezření z nelegálních cenových ujednání v dopravě zboží. Základem šetření jsou cenové příplatky, které aerolinky vybírají již několik let kvůli vysokým cenám pohonných hmot a zajišťování bezpečnosti. V letištních kancelářích firem se zabavovaly doklady, v USA si je dokonce odvážela FBI.
Jiří Kladiva

spinner