6. dubna 2006
Premiér poslal ministru dopravy otevřenou ostrou nótu – určenou
spíše médiím, když se oba osobně setkávají několikrát v týdnu –
ve které jej obvinil z neudržitelné situace na dálnici D1. Ministerstvo
dopravy prý pracuje metodou „průšvih – reakce“ a nyní už jen hasí
požár. Milan Šimonovský je ale rutinovaným politikem a zkušeným
obranářem a premiérovu kritiku nebere. Výtka za neřešení situace na D1 se
prý týká předchozích ministrů dopravy, ministerstvo dopravy pod jeho
vedením dělá, nač mu síly a peníze stačí. Bohužel stav na našem
hlavním dálničním tahu se stává synonymem pro totální neúspěch.
Vždyť zrevolucionovaní lékaři prohlašují, že se nesmí připustit, aby
se jejich obor dostal do dezolátu a` la D1. Rozšířit ji na více pruhů, či
ne? Myslím, že telematické tabule, budoucí možnost odklonu na Hradecko a
mýtné pomohou (asi ne absurdní zákazy předjíždění kamionů), avšak
hlavní problém nevyřeší. Od pamětníků: v polovině sedmdesátých let
byla v SRN zcela přehuštěna dvouproudá dálnice č. 3 od Norimberku kolem
Frankfurtu nad Mohanem na Kolín nad Rýnem (i přes hustou síť dálnic
v Porúří). Za provozu se přidával třetí pruh a dnešní řidiči mohou
být svým otcům a dědům jen vděčni. Naše „déjednička“ je velmi
důležitá hospodářská tepna, evropsky i národně nedoceněná. Je
smutné, že se její rozšíření nedostalo mezi evropské prioritní projekty
TEN (i když vlastně o rozšíření nemáme jasno asi ani doma). Letošní
rok však již přinesl i řadu věcí příjemnějších. Ruzyňské letiště
má v provozu nový osobní terminál. Měl jsem možnost být v něm krátce
po jeho otevření jako cestující odbaven a moje vlastenecká hruď se dmula
dopravněinfrastrukturní pýchou. Cizinci při tomto prvním seznámení
s naší zemí musejí mít opravdu jiný dojem než po příjezdu přes
silniční hraniční přechody, kde je vítají tisíce sádrových
trpaslíků, hadrárny a dědinské hanbince. Po Praze nám jezdila tramvaj č.
3 karosovaná od Porsche, na kterou stálo za to si počkat i v mrazivém
počasí. Jakkoli jeden neví, jak to bude se sériovou výrobou, je to opět
krok do vyspělého světa. Tyto tramvaje jsem ze srdce záviděl
Štrasburku – jak dávají městskému provozu úplně jiný ráz. A ejhle,
ono to už jezdilo z Modřan do Kobylis! Nu a České dráhy přicházejí
s nasazením nových moderních vlaků do regionů. Pěknou soupravu Regionova
jsme si s potěšením důkladně „prolezli“ loni v říjnu na
logistickém veletrhu Transport a Logistika v Brně. A neméně potěší, že
ČD jich již letos několik desítek nasadí do líbezné české krajiny.
Vůbec sympatický je tah Českých drah za zlepšením image – včetně
uplatnění koncepce „živých nádraží“ i třeba veřejné soutěže na
název nové příměstské jednotky 471. Po olympijských hrách se do ní
přihlásil i můj vnuk s návrhem Katka Regional. Na začátku jara vypučely
za humny dvě vpravdě delikátní události. Německý silný dopravní
odborový svaz Ver.Di obvinil tamní živnostenskou sféru v dopravě
„z korupce, hrubého porušování lidských práv a systematického
porušování platného práva, kterým si vymáhá zvýhodnění
v konkurenci“. Za potrefené reagovaly hned tři podnikatelské svazy spedice
a silniční dopravy otevřeným dopisem. Poukázaly mimo jiné na své
bezvýsledné snahy o to, aby deregulace trhu byla provázena opatřeními,
jež by zabránila hrozícímu divokému růstu. Další případ je pro svůj
mezinárodní dosah závažnější. Evropská komise a kartelové úřady
v USA vyšetřují celou řadu leteckých společností (nikoli ČSA) –
včetně těch největších – pro podezření z nelegálních cenových
ujednání v dopravě zboží. Základem šetření jsou cenové příplatky,
které aerolinky vybírají již několik let kvůli vysokým cenám pohonných
hmot a zajišťování bezpečnosti. V letištních kancelářích firem se
zabavovaly doklady, v USA si je dokonce odvážela FBI.
Jiří Kladiva