Elektronické mýtné

MD: Nebude-li včas tendr na mýtné, budou dálniční známky pro kamiony

MD: Nebude-li včas tendr na mýtné, budou dálniční známky pro kamiony

PRAHA (5. 1.) – Pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se ministerstvo dopravy k dálničním známkám pro kamiony. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Smlouvy se současným provozovatelem, firmou Kapsch, podle ministra není možné prodloužit.

„Neexistuje právní situace nebo právní konstrukce, kdybychom to mohli udělat," řekl Ťok. Věří nicméně, že se tendr podaří zvládnout i po zrušení soutěže na projektového manažera pro mýtný systém z konce loňského roku. Poradce pro zadání tendru podle něj není potřebný. Tendr na nového provozovatele mýtného systému by ministr rád vypsal do letošního druhého čtvrtletí, jak uvedl už po svém nástupu do funkce.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch k 31. prosinci 2016 nabrala za Ťokových předchůdců zpoždění. Podle Ťoka se ale tendr stále dá stihnout. „Chystáme i plán B. Kdyby se to nestihlo, tak prostě vydáme znova dálniční známky pro kamiony. Doufám, že to je varianta, kterou nebudeme muset dělat," uvedl ministr.

Mýtný systém v Česku je na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Provozuje jej rakouský Kapsch na základě desetiletého kontraktu od roku 2007. Předloni se vybralo 8,55 miliardy korun. Z vybraného mýtného náleží firmě a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent. Kapsch patří mezi zájemce o další provozování mýtného systému, dodatek ke stávající smlouvě mu zajišťuje právo budovat další mýtné brány i v roce 2017.

Do soutěže se chce přihlásit také společnost SkyToll, která provozuje systému výběru elektronického mýta na Slovensku. Na rozdíl od mikrovlnného systému v ČR provozuje SkyToll kombinovaný systém využívající satelity, mobilní sítě a mikrovlnné mýtné brány. Tvrdí, že by mýtné v ČR vybírala levněji než Kapsch.

Projektový manažer mýtného systému měl podle ministerstva dopravy pod vedením Ťokova předchůdce Antonína Prachaře (ANO) zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jeho možné využití v systému výběru mýtného. Měl vypracovat zadávací dokumentaci k tendru na provoz mýta. Výběr projektového manažera už měl vítěze, ministerstvo ale koncem listopadu připustilo námitku vyloučeného uchazeče. Proti výběru poradce byl i někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

(čtk)

spinner