Minimální mzda v Německu

MD: Německá mzda pro české řidiče odporuje evropskému právu

MD: Německá mzda pro české řidiče odporuje evropskému právu

PRAHA (25.1.) – Povinnost zahraničních dopravců vyplácet řidičům projíždějícím přes německé území minimální mzdu platnou v Německu, která v současné době činí 8,50 € (zhruba 236 Kč) za hodinu jízdy, odporuje evropskému právu. Tvrdí to české ministerstvo dopravy. Proti zavedení německé minimální mzdy i pro zahraniční dopravce vystoupila polská vláda. Česká strana zatím čeká na oficiální vyjádření německého ministerstva práce.

„Dosavadní informace od německých orgánů ohledně rozsahu působnosti zákona a způsobech jeho vymáhání jsou bohužel nejasné a nekompletní, a proto se také ministerstvo práce a sociálních věcí, které je gestorem této problematiky, obrátilo na spolkovou ministryni práce a sociálních věcí s žádostí o vyjasnění," uvedla Andrea Volaříková z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Nárok na minimální mzdu 8,5 € mají v Německu od začátku roku všichni zaměstnanci s výjimkou učňů a studentů připravujících se na zaměstnání a rovněž dlouhodobě nezaměstnaných v prvním půlroce po nástupu do práce. Za nedodržení minimální mzdy hrozí zaměstnavatelům pokuty v řádu desítek tisíc eur.

V tuzemsku nařízení kritizují zejména autodopravci. Zvýšení mezd by pro ně údajně znamenalo neúnosné zvýšení nákladů. Německá minimální mzda je totiž proti té české více než čtyřnásobná a hodinová mzda tuzemského šoféra ji tak zdaleka nedosahuje. „Pokud by měli dopravci vyplácet minimální německou mzdu, vzrostly by náklady na ujetý kilometr o pětinu na euro a dvacet centů,“ uvedl mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Ještě větší potíž pro dopravce představuje administrativní zátěž. Dopravci totiž mají nově povinnost německým celníkům hlásit každého řidiče a dobu, po kterou po německém území pojede, což není vždy možné uskutečnit.

Čeští automobiloví dopravci se tak podle něj z velké části novým nařízením zatím příliš neřídí. Do značné míry tomu přispívá i skutečnost, že německé úřady nejsou schopné s českými komunikovat a stanovit konkrétní pravidla a postupy, jakými se mají dopravci řídit. Zavedení minimální mzdy i pro tranzitující řidiče kritizoval i europoslanec Pavel Svoboda. Podle něj v takovémto případě není žádný obchodní vztah s německým zákazníkem a tranzitující dopravce není v přímé konkurenci domácím (německým) dopravcům. Zároveň dodal, že část německých zákazníků už po českých dopravcích požaduje potvrzení o tom, že svým řidičům německou minimální mzdu vyplácejí.

Kromě polských a českých dopravců mají vůči německé normě výhrady rovněž firmy z Maďarska, pobaltských zemí či dalších států východní části EU. Podle polských médií má však jejich požadavek podporu například i z Británie, Irska či Španělska. Zástupci dopravců označují vztažení zákona na zahraniční přepravní firmy za diskriminační, protože jej žádná jiná evropská země neuplatňuje. Německo tím podle nich porušuje evropský princip volné dopravy.

(čtk)

spinner