4. června 2013
PRAHA (3.6.) – Z úsporných opatření, kterých měl resort dopravy dosáhnout sloučením podřízených úřadů, je nejdál začlenění Ředitelství vodních cest (ŘVC) do struktury ministerstva dopravy. Část zaměstnanců ředitelství přešla pod nově vzniklý odbor přímo na ministerstvu, zatímco sloučení Drážního úřadu (DÚ), Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) a Státní plavební správy zůstává pouze na papíře. Sloučení úřadů v jeden schválila vláda v lednu v rámci odstraňování duplicit ve státní správě a očekávala od něj okamžitou desetimilionovou úsporu.
Na ministerstvo dopravy přešli dva hlavní inženýři ŘVC, kteří mají na starosti přípravu a realizaci staveb, uvedl mluvčí ředitelství Václav Straka. Zatím na úřadě pracují na částečný úvazek a další částečný úvazek mají na Ředitelství vodních cest, které by mělo zaniknout. Organizace čítající 13 zaměstnanců ale zatím nemá od ministerstva dopravy žádný harmonogram, kdy a jak se tak stane, dodal Straka.
Žádný hmatatelný dopad budoucího slučování úřadů dosud naopak nezaznamenal Drážní úřad. Podle jeho ředitele Pavla Kodyma se veškeré kroky ministerstva omezily na zadání, podle kterého měl úřad zpracovat vlastní analýzu možných personálních úspor, kterých by bylo možné při sloučení dosáhnout. Z té vyplynulo, že je možné uspořit jeden a půl člověka v rámci úřadu zaměstnávajícího 110 lidí, dodal Kodym. Šetřit totiž bylo možné pouze na společných provozních funkcích, jako je ekonomické oddělení nebo oddělení výpočetní techniky. Samotná agenda úřadu sloučením být ohrožená neměla.
Obdobnou studii s podobným výsledkem připravil i Úřad pro civilní letectví. Podle generálního ředitele Josefa Rady ale nebylo jisté, jak by měl budoucí útvar vypadat, jestli se má sestěhovat do jedné budovy, nebo všechny instituce zůstanou ve stávajících prostorech. I tak ale ÚCL nalezl pramalé synergie. "Člověk, který dělá na drážním úřadu a kontroluje mašiny, tak nemá kvalifikaci na, to aby kontroloval letadla, dodal Rada.
Propojení úřadů by naopak podle předpokladu ÚCL náklady spíše přineslo, než uspořilo. Musela by se například vytvořit nové síťové propojení, jehož vznik by případné úspory na finančním nebo personálním oddělení vykompenzovalo, dodal šéf leteckého úřadu. Vládou posvěcená opatření měla v resortu dopravy v souhrnu ušetřit 526 milionů Kč. Největší úsporu měla přinést optimalizace systému objednávky regionální železniční dopravy, na které vláda plánovala ušetřit 300 milionů Kč. Po 50 milionech Kč by mělo přinést zefektivnění agend spojených se správou řidičských a technických průkazů a s vydáváním státních poznávacích značek.
(čtk)