9. června 2013
BRUSEL (7.6.) – Evropská unie vytyčila seznam prioritních dopravních projektů do roku 2050, u kterých se počítá s finanční pomocí z evropského rozpočtu a mezi kterými jsou i projekty v České republice. Informoval o tom český místopředseda Evropského parlamentu a člen jeho výboru pro dopravu a cestovní ruch Oldřich Vlasák. V České republice se podle jeho slov počítá minimálně s dostavbou dálnice D11, modernizací železničního spojení Praha-Mnichov a s obnovou brněnského nádraží. Konečné rozhodnutí ale padne nejdříve v září.
Vlasák podle mluvčího europoslanců za ODS Jana Křeliny považuje za největší vítězství dosavadních jednání, že zbylých 69 kilometrů dálnice D11 od Hradce Králové k polské hranici bylo zařazeno do takzvané hlavní evropské sítě. Při výstavbě tak bude možné čerpat prostředky z evropských fondů, přičemž realizace se předpokládá do roku 2030. Dálnice povede přes Jaroměř, odkud bude jako rychlostní silnice R11 pokračovat na Trutnov a na polské hranici se napojí na plánovanou dálnici A3. „Česká republika bodovala i v případě železnic. Na mapu hlavní transevropské sítě se nám podařilo dostat návrh na modernizaci spojení Praha-Mnichov. Prosadili jsme také přidání Brna mezi důležité dopravní uzly, s čímž souvisí i projekt modernizace brněnského nádraží," poznamenal v tiskovém sdělení Vlasák.
Problémy podle něj byly s plánovanou silnicí R35/R55, čili severním propojením Prahy s Olomoucí, vedoucím též přes Hradec Králové. „Přestože jde o silniční tah, který má výrazně ulehčit přetížené dálnici D1 a současný ministr dopravy ji vidí jako jednu z národních priorit, Evropská komise ji ve svém původním návrhu nezahrnula mezi stěžejní projekty. Proto jsem se pokusil ji na seznam priorit vrátit a jsem velmi potěšen, že se to povedlo alespoň v podobě studie," dodal Vlasák. Dohodu, které v rámci třístranných jednání dosáhl Evropský parlament spolu s Radou EU a Evropskou komisí, musí ještě formálně potvrdit Rada EU a plénum Evropského parlamentu. Konečné rozhodnutí se nečeká dříve než v září.
(čtk)