Financování dopravy

MF chce dát krajům méně na financování regionální dopravy

MF chce dát krajům méně na financování regionální dopravy

PRAHA (24.5.) – Kraje pravděpodobně dostanou od příštího roku od státu méně peněz na financování regionální dopravy. Návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní z pera ministerstva financí totiž počítá s tím, že nynější platby ze státního rozpočtu na železniční dopravu budou nahrazeny zvýšením příjmů ze sdílených daní. Kraje tak ovšem dostanou zhruba o 0,6 miliardy Kč ročně méně.

V současnosti mají kraje zajištěny dotace na financování železniční osobní dopravy na základě memoranda s vládou. To stanovilo pro rok 2010 dotace ve výši 2,649 miliardy Kč s tím, že částka by měla být do roku 2019 krajům poskytována s inflačním navýšením. K němu ovšem podle návrhu fakticky nedochází. Nově podle návrhu by tak kraje měly získat ročně na základě změny zákona a zvýšení podílů na příjmech z daní 2,05 miliardy Kč.

„Návrh přináší sjednocení odpovědnosti za regionální veřejnou dopravu i její financování na kraje. Návrh znamená dlouhodobou stabilitu, neboť v porovnání se závazky plynoucími z Memoranda přinese krajům navýšení objemu sdílených daní bez časového omezení," uvedlo MF. Úřad ale zároveň ve zprávě připouští, že redukce peněz patrně povede k určitému omezení v rámci poskytovaných služeb ve veřejné dopravě.

MF v návrhu argumentuje, že současný systém je do určité míry diskriminující pro kraje, které nemohou v plné míře rozhodovat o způsobu zajištění dopravy v regionu, a nepřímo také pro autobusové dopravce. Poskytované dotace jsou totiž účelově vázané na železniční dopravu.

„Návrh reaguje na podnět ze strany ministerstva dopravy, které spatřuje řešení současné situace ve financování regionální veřejné dopravy v přesunu prostředků účelově určených na regionální veřejnou osobní železniční dopravu z kapitoly ministerstva dopravy do daňových příjmů jednotlivých krajů a Prahy," uvádí materiál.

Problematická je podle předkládací zprávy zejména „dvojkolejnost" současného systému, kdy zajišťování regionální veřejné dopravy spadá do samostatné působnosti krajů, ale část finančních prostředků na regionální veřejnou železniční dopravu plyne z úrovně státu. Jde přitom zhruba o třetinu peněz.

spinner