15. září 2005
Rostoucí ceny pohonných hmot v žádném případě nedonutí vládu, aby se zabývala možným snížením spotřební daně z této komodity. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky má Česká republika jednu z nejnižších sazeb této daně u pohonných hmot z celé Evropy, takže na její snižování nezbývá prakticky žádný prostor. „Snížení spotřebních daní z pohonných hmot by mělo efekt pouze pro prodejce, výrobce a distributory pohonných hmot. Pro konečné spotřebitele by to nepřineslo žádný efekt,“ tvrdí Bohuslav Sobotka s tím, že jakékoliv snížení daně by se ztratilo v distribučním trojúhelníku. „Když se před dvěma lety snížila DPH na 19 procent, na ceně pohonných hmot se to projevilo jen velmi krátkodobě,“ dodal. Cenu pohonných hmot v České republice tvoří pevná sazba spotřební daně, sazba daně z přidané hodnoty, cena ropy, náklady a zisk rafinerií, distributorů a benzinových čerpadel. Spotřební daň je nyní stanovena pevnou částkou 11,85 Kč za litr benzinu a 9,95 Kč za litr nafty, DPH činí 19 procent.
Růst cen pouze dočasný Bohuslav Sobotka se osobně domnívá, že prudký nárůst cen benzinu a nafty, ke kterému došlo na počátku minulého týdne, je pouze dočasný a že se během pár týdnů – až se podaří obnovit činnost rafinerií na jihu USA postiženém hurikánem – vše vrátí do původních kolejí. To však vůbec neznamená, že se ceny pohonných hmot vrátí do původních hodnot. Navíc Evropská unie chce vyvinout tlak na státy sdružení OPEC, aby zvýšily těžbu ropy. Opoziční ODS hodlá naopak kvůli růstu cen navrhnout snížení spotřební daně. Podle ekonomky Markéty Šichtářové by však případné projednávání nižší spotřební daně mohlo trvat měsíce, než by bylo zavedeno do praxe. „Mezitím mohou být ceny benzinu někde úplně jinde,“ říká. Úprava daní je podle ní příliš neohrabaný nástroj.
Dražší benzin = nižší daně Vyšší ceny pohonných hmot se podle Bohuslava Sobotky u podnikatelů projeví kladně tím, že se jim zvýší jejich náklady a budou tak státu odvádět nižší daň z příjmu. „Pokud ovšem do té doby nezkrachujeme,“ reagoval na tento názor středočeský autodopravce Jiří Veselý. Většina silničních dopravců uvažuje o tom, že bude muset na vývoj cen pohonných hmot reagovat. Zvýšit by se tak mohla cena veškeré přepravy a následně prakticky všeho zboží, neboť na dopravě je závislá celá ekonomika. O dalším postupu autodopravců tedy rozhodnou příští týdny, a zejména pak vývoj cen ropy na světových trzích, které určují i cenu pohonných hmot v České republice.
SFDI varuje před nižšími příjmy Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr v této souvislosti upozornil na to, že snížení spotřební daně by významně omezilo příjmy fondu, který by z ní měl mít letos příjem kolem 6,2 miliar-dy Kč. Fond získává od letošního roku 9,1 procenta vybrané spotřební daně z paliv. Podle Pavla Švagra by se měl podíl fondu na výnosu spotřební daně zvýšit, a to až na 40 procent. Spotřební daň by tak spolu s výnosem elektronického mýtného pokryla očekávaný výpadek v příjmech fondu z privatizace po roce 2007. Tomáš Johánek/čtk