26. května 2013
Vážná situace dopravního stavebnictví a nedostatečné čerpání evropských prostředků z Operačního programu Doprava vedla ministerstvo dopravy k podstatným změnám v přípravě dopravních staveb. Ministerstvo nově více dohlíží na realizaci investorské přípravy a zavádí rozpis finančních alokací jednotlivých položek podle konkrétních činností. V praxi by tak mělo mít daleko větší vliv na urychlení, efektivitu i ekonomickou stránku dopravních staveb.
Současně bude mít ministerstvo dopravy i větší kontrolu nad prací investorů v silniční, železniční i vodní dopravě. Na přípravu dopravních staveb bylo v letošním roce vyčleněno rekordních 3,5 miliardy Kč a nad tento rámec ministerstvo dále během léta předpokládá vypsání projektových prací v oblasti silnic v hodnotě 3,9 miliardy Kč s čerpáním v letech 2014 a 2015.
Důraz na nejdůležitější stavby
Ministerstvo dopravy plánuje, že maximální důraz bude klást ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury a investory (Ředitelstvím silnic a dálnic, Správou železniční dopravní cesty a Ředitelstvím vodních cest) na nejdůležitější stavby rovněž ve vazbě na čerpání z Operačního programu Doprava. „Trvám na tom, aby všechny dopravní stavby určené k financování z tohoto operačního programu byly z hlediska přípravy dostatečně pokryté,“ prohlásil ministr dopravy Zbyněk Stanjura. „Rozpisy přípravy byly stanoveny tak, aby prioritně odpovídaly potřebám spojeným s dočerpáním stávajícího Operačního programu Doprava 2007 – 2013 i potřebě projektů, které mohou být zahájeny na počátku nového finančního období 2014 – 2020, a to jak z hlediska fondu CEF, tak i nového OPD,“ dodal.
Pod kontrolou zhruba 3,5 miliardy Kč
Ministerstvo dopravy bude v letošním roce dohlížet na čerpání zhruba 3,5 miliardy Kč pro své podřízené organizace určené pro přípravu staveb. Pro ŘSD bylo vyčleněno 1,89 miliardy Kč, SŽDC má k dispozici 1,46 miliardy Kč a ŘVC disponuje částkou 110 milionů Kč. Nad rámec tohoto schváleného rozpisu majetkoprávní a projektové přípravy pro letošní rok budou brzy zveřejněna ještě předběžná oznámení na projektové práce v oblasti silničních staveb s realizací a fakturací především v letech 2014 až 2015. Mezi nimi budou další projektové práce na dálnici D1 a rychlostní komunikace R35 nebo R6, jejichž celková výše bude zhruba 3,9 miliardy Kč.
U ŘSD letos probíhají poslední fáze příprav (výkupy, věcná břemena, zpracování zadávacích dokumentací) u staveb: D1 0136 Říkovice – Přerov, D3 Bošilec – Borek, D11 Hradec Králové – Jaroměř, R6 Řevničov – obchvat. U velmi důležitých staveb D3 obchvat Českých Budějovic a R35 Opatovice – Časy již byly podepsány smlouvy se zhotoviteli dokumentací pro stavební povolení a byly zahájeny výkupy, které budou pokračovat. Postupně budou dokončovány dokumentace dalších úseků modernizace D1, pro které budou zajišťována stavební povolení. Dojde k zadání dokumentací pro územní rozhodnutí na stavbách středočeské části D3 stejně jako na stavbách prostředního úseku R35, neboť u těchto staveb se podařilo úspěšně dokončit proces EIA.
SŽDC se zaměřuje zejména na dva mezinárodní koridory
Projektová příprava staveb SŽDC je konkrétně zaměřena zejména na přípravu staveb na III. a IV. tranzitním železničním koridoru, přípravu ostatních důležitých mimokoridorových staveb a železničních uzlů na síti TEN-T a přípravu malých náhradních akcí na 1. i 3. prioritní ose OPD pro zvýšení jistoty dočerpání alokace. Důležitou součástí modernizace železniční sítě jsou i stavby interoperability, které spočívají v realizaci moderních řídicích a zabezpečovacích systémů (systémy ETCS, GSM–R, DOZ a podobně). Plán přípravy staveb SŽDC obsahuje i přípravu tzv. rychlých spojení. U ŘVC bude kromě klíčových projektů pro velkou říční dopravu – Plavební stupeň Děčín a Plavební stupeň Přelouč II, Zvýšení podjezdných výšek na Vltavě – probíhat ve zvýšené míře i příprava projektů pro rekreační plavbu.
Ministerstvo dopravy chce podle Zbyňka Stanjury dohlédnout zejména na to, aby vznikající stavby nebyly řešeny zbytečně velkoryse a nebyly tak neúměrně drahé. Na rozdíl od současné přetrvávající praxe by se neměla zohledňovat výhradně cena nabízených služeb. Ministerstvo dopravy si dále podle Zbyňka Stanjury vyhrazuje právo rozhodovat i o podrobnostech projektů, jako je množství připravovaných sjezdů, přípojných pruhů a celkové parametry budoucí komunikace.
Tomáš Johánek