10. června 2004
Na oficiální návštěvu České republiky na konci května do Prahy zavítal ministr dopravy USA Norman Y. Mineta (viz DN 23/04). V průběhu návštěvy se setkal i s představiteli výkonného výboru Svazu dopravy.
Prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák amerického ministra požádal, aby se pokusil přimět americké podnikatele k financování dopravních projektů v České republice. Norman Y. Mineta v reakci na tuto žádost vyjádřil přesvědčení, že po vstupu České republiky do EU vzroste zájem amerických privátních finančních uskupení o investování do její dopravní infrastruktury.
Ministr dále hovořil na téma evropského leteckého trhu. Evropská unie požaduje uvolnění kabotáže na americkém leteckém trhu po vzoru Evropy. Podle Normana Y. Minety však v současnosti v USA existují dohody, které úplnou liberalizaci leteckého trhu neumožňují. Připomněl, že v červnu by měla být uzavřena dohoda mezi Evropskou unií a USA, jejíž součástí bude kodifikace vzájemné soutěže. Dohoda se stane podkladem pro další jednání.
Viceprezident pro strategii ČSA Jan Váňa na jednání zdůraznil, že jeho společnost podporuje uzavření této dohody a uskutečňuje rovněž všechny dostupné kroky v zájmu zvýšení bezpečnosti letecké dopravy. Americký ministr dále informoval o tom, že jeho úřad je mnohdy napadán za poskytování státní podpory americkým leteckým společnostem. Příspěvek státu však v USA nelze považovat za dotaci, nýbrž pouze za vyrovnání „za nelétání po teroristických útocích“, řekl Norman Y. Mineta. Američtí letečtí dopravci totiž teprve letos začali vykazovat stejný počet přepravených cestujících jako před teroristickým útokem v roce 2001.
Investiční podpora železniční dopravy v USA
První viceprezident Svazu dopravy Petr Kousal se amerického ministra dopravy dotázal, jaká v USA existuje investiční podpora železniční dopravy. Norman Y. Mineta odpověděl, že federální ministerstvo dopravy podporuje veřejnou osobní dopravu, ale železniční společnosti preferují spíše dopravu nákladní. Ideální by byla shoda na jednotné koncepci podporující dopravu ve veřejném zájmu, ale vzhledem k tomu, že jednotliví kongresmani preferují své místní zájmy, nemá snaha o reformu ve prospěch veřejné dopravy příliš velkou šanci na prosazení.
Federální ministerstvo dopravy podporuje nákup železničních vozidel pro veřejnou dopravu formou procentuálních příspěvků z celkové ceny. Dotováno je i jízdné na dálkových železničních spojích. Přesto stojí letenka z východního na západní pobřeží USA pouze 30 procent dotované ceny železniční jízdenky na této trase.
Norman Y. Mineta dále informoval o tom, že v USA je veškerá dopravní infrastruktura ve vlastnictví jednotlivých federálních států nebo v soukromém vlastnictví. Její financování má plně na starosti vlastník. Všeobecně platí, že i v USA je nedostatek finančních prostředků na investice a údržbu dopravní infrastruktury, řekl ministr. Federální ministerstvo proto doporučuje vybírat mýtné a takto získané finance zpětně inves-tovat do infrastruktury. Úřad Normana Y. Minety v této souvislosti usiluje o změnu federálních zákonů tak, aby umožňovaly vybírat mýtné i soukromníkům.
(jet)